Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Directeur Mark Steinhauer van 90-jarige verlichtingsbedrijf:

'In deze markt kun je alleen groeien als je qua bedrijfsvoering steeds weer aanpast'

Dinsdag 23 april beleefde Steinhauer Lighting de laatste dag van de in totaal zes dagen (verdeeld over twee weken) durende huisshow. In het splinternieuwe pand kwamen vele tientallen klanten een kijkje nemen. De circa 900 m2 grote showroom toonde de nieuwste collecties, veelal eigen ontwerpen onder de bezielende leiding van directeur Mark Steinhauer, die kantoor houdt in zijn eigen lichtlab annex werkplaats.

Al 90 jaar is Steinhauer BV een toonaangevende speler in de verlichtingsbranche. "Wij ontwerpen en ontwikkelen zelf onze lampen", vertelt Mark, de derde generatie binnen het familiebedrijf. "Daarmee onderscheiden we onze collectie en creëren we onze eigen identiteit, waardoor we snel kunnen reageren op trends en nieuwe ontwikkelingen."
"We vernieuwen veel en vaak", vult Hans Rodink aan. Hij is al 42 jaar voor het Apeldoornse bedrijf actief. De laatste jaren houdt hij zich vooral bezig met de projectmarkt.


Eigenaar Mark Steinhauer, met rechts projectmanager Hans Rodink, in het kantoor dat tegelijkertijd dienst doet als lichtlab annex werkplaats.

Steinhauer Lighting is actief in het midden- en hoogsegment op vooral de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. Het nieuwe pand bestaat uit kantoren en showroom (die alle werkdagen op afspraak is te bezoeken), waar een binnenhuisarchitecte de puntjes op de i heeft gezet. Buurman Jan-Wout Hulstein (van Asiades), die Mark Steinhauer al vanaf zijn jeugd kent, heeft de ruimtes aangekleed met meubelen, waardoor sfeer en beleving naar een hoger niveau zijn getild. Op imm in Keulen werkten de twee bedrijven voor de eerste keer samen.

Inspiratiecentrum
Voor de bezoekende klant is het niet moeilijk om te zien wat nieuw is. Die lampen in het inspiratiecentrum zijn voorzien van een rood kaartje met de witte tekst 'new design'. Opvallend is dat er wel heel veel nieuwigheden staan en hangen. "We vernieuwen continu, geven ook drie, vier keer per jaar het blad Trends uit met de nieuwste artikelen. En dat naast de dikke catalogus die we één keer per jaar uitbrengen", vertelt Hans.

Steinhauer is sterk in strakke ledlampen (met lift), die in alle soorten en maten verkrijgbaar zijn. Een van de toppers op de huisshow is echter de nieuwe booglamp uit de Ringlux-serie. "Die vloerlamp wordt heel goed verkocht, evenals onze lampen die voorzien zijn van een accu. Naast staal en zwart hebben we ook nog brons in huis. Daarmee zijn we een van de weinige leveranciers die die kleur nog brengt. Voor de ouderen onder ons, zeggen we dan.

We zijn trouwens heel flexibel. Klanten, veelal eigenaren van verlichtingsspeciaal- en meubelzaken alsmede horecabedrijven, kunnen alleen armaturen aanschaffen en zelf een kap regelen of gewoon gelijk voor een bepaalde combinatie kiezen. Er is veel mogelijk", aldus Hans, die al op 12-jarige leeftijd - 50 jaar geleden - als vakantiekracht rondliep bij Steinhauer. Na zijn militaire dienstplicht begon hij er als uitzendkracht, waarna hij al snel in vaste dienst trad. "Nu houd ik me vooral bezig met projecten. Voor veel collega's ben ik een vraagbaak."



Enorme evolutie
De verlichtingsmarkt heeft in de afgelopen decennia een enorme evolutie doorgemaakt. Steinhauer BV, dat ook de labels Anne (design) en Mexlite (internethandel) voert, heeft zich moeten aanpassen aan de veranderende trends en ontwikkelingen. "In de afgelopen 20 jaar heeft tweederde van onze klanten in Nederland haar deuren gesloten en is de Europese productie vrijwel volledig naar China verplaatst. In een markt die zo snel verandert, kan je alleen groeien als je qua bedrijfsvoering steeds weer aanpast. Survival of the fittest", vat Mark Steinhauer het mooi samen.

Dropshipping
"Voor bijvoorbeeld de online markt hebben we goed verzorgde en complete content beschikbaar gemaakt voor onze klanten", gaat hij verder. "Voor dropshipping maken we EDI- en API-verbindingen met websites voor voorraad-updates, orderverwerking, track&trace data etc. Als consumenten op deze sites bestellen, worden deze orders op naam van de betrokken dealer uit de regio waar de klant woont direct verzonden naar ons logistieke center. Daar worden ze volautomatisch gepickt en verwerkt, en ook automatisch voorzien van het juiste etiket voor verzending naar consumenten in heel Europa. In dit proces hebben we de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, en daarmee onderscheiden we ons nu ten opzichte van onze collega's."

Duurzaamheid
Bovendien staat duurzaamheid hoog op de agenda. "De nieuwe stap van outsourcing geeft ons flexibiliteit om verder te groeien, maar is ook een stap naar duurzaamheid door efficiëntere inzet van arbeid en benutting van magazijnruimte. Ik verwacht dat komende jaren meer ondernemers deze strategie gaan kiezen", voegt Mark toe.

Tot slot, wat betreft de toekomstige generatie Steinhauer: "Mijn zoon Tom is vooral actief op onze online-afdeling", vertelt Mark. "Of dat bij Steinhauer wordt of elders, weet ik niet. Belangrijker is dat hij doet waar zijn hart ligt."

Hier is de geschiedenis van Steinhauer te lezen.



Meer informatie:
Steinhauer BV
Laan van de Ram 40
7324 BV Apeldoorn
+31 (0)55 58.22.858
info@steinhauer.nl
www.steinhauer.nl