De Consumentenombudsdienst kreeg vorig jaar meer dan 15.000 meldingen van ontevreden consumenten. "Een absoluut record", zegt woordvoerder Pieter-Jan De Koning in een interview met VRT.be. "Vooral de bouw-, meubel- en huisraadsector scoren slecht. De meeste klachten gaan over kapotte producten, problemen met de garantie en niet geleverde pakketten."
Foto ter illustratie. © Taras Grebinets | Dreamstime.com
Het aantal klachten bij de Belgische Consumentenombudsdienst bereikte in 2023 een recordhoogte, zelfs hoger dan tijdens de coronacrisis. In totaal namen 15.618 mensen contact op, waarvan meer dan 4.000 dossiers leidden tot bemiddeling tussen consumenten en bedrijven. De stijging kan worden verklaard door een grotere bewustwording van consumentenrechten en problemen met diensten na verkoop, zoals internationale helpdesks en online communicatie. De bouwsector voert de lijst aan van klachten, gevolgd door de meubelindustrie en problemen met grote huishoudelijke apparaten. Het gebrek aan geleverde of verloren postpakketten en problemen met garanties en beschadigde producten behoren tot de meest voorkomende klachten.
Meubelsector
Op de tweede plaats in de bedenkelijke top 3 staat dus de meubelsector. "Mensen klagen bijvoorbeeld over hun nieuwe matras waar ze niet goed op liggen, en vragen hun geld terug. Lukt dat niet, dan kloppen ze bij ons aan met de vraag wat wij daaraan kunnen doen", vertelt De Koning aan de VRT.
Dat meubels op nummer 2 staan, verbaast hem niet. "Iedereen heeft meubels in huis, het is een grote sector, zeker in ons land. Maar net daarom is het ook nodig dat die sector een eigen ombudsdienst krijgt, net zoals de bouw. Het hoge aantal klachten bewijst dat."
Bron: VRT.be