Meubelfabrikant Het Anker blikt terug op een geslaagde huisshow. Op 14, 15 en 16 april opende het bedrijf zijn deuren voor vakpubliek, dat afkwam op de vele primeurs. Volgens commercieel directeur Jeffrey Koster is het "zeker meer dan vijftien jaar geleden" dat Het Anker zo groots uitpakte.
Bezoekers werden getrakteerd op maar liefst tien compleet nieuwe bankenprogramma's, diverse nieuwe eetkameropstellingen en vijf nieuwe fauteuils. Daarbij kregen de populaire Brutus en Tiberius een opvallende make-over: eigentijdser, frisser en helemaal passend binnen het huidige tijdsbeeld. Ook presenteerde Het Anker een reeks nieuwe stoffen en bankontwerpen in hoogwaardig leder, waarmee de presentatie een luxe en inspirerende uitstraling kreeg.
© Leo Elenbaas | Wonen360.nlJeffrey Koster poseert op het vernieuwde Studio 2-stoelenprogramma.
In het bijzonder was er veel aandacht voor het vernieuwde Studio Two-programma, zoals op bovenstaande foto is te zien. Deze collectie bestaat uit zes modellen, leverbaar tegen een zeer scherpe prijs in twee actiestoffen. Tegelijkertijd zijn de stoelen ook verkrijgbaar in het volledige stoffen- en lederassortiment van Het Anker. Primeur dit jaar: de uitbreiding van de serie met bijpassende barkrukken, die links achterin op de foto zijn te zien.
Verandering in stijl
Opvallend is de verschuiving in stijl. Het Anker laat het robuuste, industriële karakter steeds meer los. Koster: "Het wordt zachter, ronder, lichter. Maar we gaan niet zover dat het lijkt alsof het gesneeuwd heeft, zoals je bij sommige collega's ziet." De nieuwe collecties ademen een warme sfeer, met aardetinten zoals bruin (van kastanje tot donkerbruin), terra, lindegroen en natuurlijke kleuren. Ook zijn er meer stoffen als linnen en katoen te zien; polyester raakt duidelijk op zijn retour.
Ondanks de positieve ontvangst van de nieuwe collectie, erkent Koster dat de markt uitdagend blijft. "Iedere retailer knokt momenteel voor zijn positie. Daarom is het des te belangrijker om te blijven vernieuwen en meubels te ontwikkelen die de juiste prijs-kwaliteitverhouding bieden." De goede opkomst tijdens de huisshow geeft volgens hem vertrouwen. "Het is voor ons ook een belangrijke graadmeter om te zien of we qua productontwikkeling op de juiste koers zitten."© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
Lichte opleving in leer
Het Anker is sterk gericht op export, met Duitsland als een van de belangrijkste afzetmarkten. Juist daar staat de meubelmarkt al twee jaar onder druk, iets wat het bedrijf duidelijk merkt. Toch zijn er ook lichtpuntjes. Zo signaleert Koster een opleving in de vraag naar lederen meubelen, een materiaal waarin Het Anker van oudsher uitblinkt. "Leer lijkt bezig aan een comeback, vooral bij eetkamerstoelen, relaxfauteuils en zitbanken."
De huisshow onderstreepte Het Ankers ambitie om – juist in een lastige markt – vooruit te blijven kijken. Koster vat het samen: "Als ondernemer word je gedwongen jezelf telkens opnieuw uit te vinden. Gelukkig kregen we veel positieve reacties op onze nieuwe collecties. Dat geeft energie om door te blijven ontwikkelen."
Ook partners volop in beeld
Niet alleen Het Anker zelf presenteerde zich tijdens de driedaagse huisshow, ook diverse partners droegen hun steentje bij aan het succes van het evenement. Zo werd de showroom aangekleed met aanvullend aanbod van verschillende bedrijven, die ieder hun eigen specialisme lieten zien. © Leo Elenbaas | Wonen360.nlGeoffrey van Bolhuis met Bart Mol (links) van Aventura Carpets.
Aventura: tweede jaar op rij aanwezig
Een van de deelnemende bedrijven was Aventura Carpets, gespecialiseerd in (maatwerk) tapijten voor het midden- en hoogsegment. "Het is voor het tweede jaar dat we aan de huisshow van Het Anker deelnemen", vertelt Geoffrey van Bolhuis (rechts op de foto), die samen met Bart Mol in Druten aanwezig was. "Via een zakelijk contact zijn we hier geïntroduceerd en verzorgen wij in de gehele showroom een stukje presentatie met onze vloerkleden. Deze vorm van kruisbestuiving bevalt ons prima, ook omdat we een eigen hoekje hebben gekregen. Het is gewoon leuk om hieraan mee te doen. We zien het als een stukje versterking van onze markt."© Leo Elenbaas | Wonen360.nlLindy Lenting van Wandkraft.
Wandkraft toont decoratie
Ook Wandkraft was vertegenwoordigd tijdens de huisshow. Lindy Lenting bemande de stand namens het merk en liet een selectie van decoratieve items zien. "Leuk om dit samen te doen", aldus Lindy. "Voor ons is het vooral een stukje extra exposure."
© Leo Elenbaas | Wonen360.nlEen blik op de stand van Master Light, dat in eigen huis een show hield.
Master Light afwezig
Master Light is normaal gesproken een vaste waarde in de showroom van Het Anker. Echter, vanwege de organisatie van een eigen huisshow in dezelfde periode, was het bedrijf deze editie niet aanwezig. Op de eigen locatie in Panningen kregen namelijk zakelijke klanten de gelegenheid om kennis te maken met de nieuwste verlichtingsarmaturen en innovaties voor het aankomende seizoen. Bezoekers konden daar niet alleen de nieuwste collecties bewonderen en bestellen, maar ook volop ideeën opdoen voor hun interieurprojecten.© Leo Elenbaas | Wonen360.nlMichel van Dijk van Iccoon.
Iccoon verzorgt vrijwel complete aankleding
Het van oorsprong Duitse merk Iccoon nam eveneens deel aan de huisshow. Door de hele showroom waren tafels en stoelen van het merk te vinden. Het hoofdkantoor van Iccoon bevindt zich in Emmerich, met productielocaties in Litouwen, Indonesië en Vietnam. "We hebben zo'n beetje de volledige aankleding mogen verzorgen", vertelt Michel van Dijk. "We willen ons in de toekomst nog meer onderscheiden op specifieke vlakken, maar daarover later dit jaar meer via Wonen360", belooft hij.
© Leo Elenbaas | Wonen360.nlBas Janssen van Releazz.
Releazz zet relaxfauteuils in de schijnwerpers
Ook Bas Janssens van Releazz was van de partij. Hij is blij met de samenwerking met Het Anker, waar hij een vaste showroomplek heeft om zijn relaxfauteuils te tonen. "Het werkt alleen maar versterkend om op deze manier samen te werken", zegt hij. De relaxfauteuils van Releazz zijn volgens hem met de tijd meegegaan: "Ze ogen allemaal wat ranker dan voorheen, zeker de nieuwste modellen met metalen frames en stoffen van Textaafoam . We verkopen nog steeds veel leer, maar stof is duidelijk in opkomst, vooral bij de wat vlottere modellen."
De nieuwste stoelen van Releazz zijn onder meer voorzien van meescharnierende armleuningen, verstelbare hoofdsteunen en worden uitgevoerd in trendy kleuren zoals olijfgroen en champagne. Zelfs de stervoeten zijn meegespoten in bijpassende kleuren. "Binnenkort breiden we dit uit met meerdere RAL-kleuren", aldus Bas. "Nieuw is ook een relaxfauteuil met een gecombineerde kantel- en liftfunctie. Daarnaast hebben we een oplader ontwikkeld met een magneetstekker voor onze relaxstoelen, deze is makkelijk aan te sluiten en te ontkoppelen, dit maakt het tevens ook minder kwetsbaar." © Leo Elenbaas | Wonen360.nlHarm de Rijk van Het Keukenrijk.
Het Keukenrijk
Tot slot was ook Het Keukenrijk aanwezig, onder leiding van Harm de Rijk. Zo'n twee jaar geleden startte hij zijn bedrijf, dat zich richt op zowel de particuliere als zakelijke markt, met een focus op het midden- en hoogsegment. Hij is tevens actief in de projectmarkt. "In Sliedrecht hebben we onlangs 33 pantry's geplaatst", vertelt hij trots. Harm is erg tevreden over zijn plek in de showroom van Het Anker: "Een prima locatie om ons aanbod te tonen en nieuwe contacten te leggen."
Meer informatie:
Het Anker
Westerhout 7
6651 CW Druten
+31 (0)487512000
www.het-anker.nl
www.het-anker.nl