Discounter Action is uitgeroepen tot het meest waardevolle retailmerk van Nederland, met een merkwaarde van ruim 4,8 miljard dollar. Dat blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands Report 2025. De merkwaarde van Action steeg met 52 procent ten opzichte van vorig jaar.© Dreamstime
In de totale ranglijst staat Action op de zesde plaats, achter onder meer Booking.com (1), Heineken (2) en ING (3). Action onderscheidt zich volgens Kantar door het bieden van lage prijzen en gemak. De groei is mede te danken aan de uitbreiding met 352 nieuwe winkels in 2024, waaronder de eerste vestigingen in Roemenië en Portugal.
Andere retailmerken in de top 30 zijn onder andere Coolblue (15), Rituals (16), Bol (17) en Hema (23). Rituals valt op met een merkwaardestijging van 33 procent, onder meer door internationale groei, vooral in Azië.
Het rapport van Kantar is gebaseerd op financiële gegevens en consumentenonderzoek onder circa 57.000 respondenten.