Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hackers verschuiven aandacht naar mkb’ers

Cybercriminaliteit groeit en het darkweb speelt hierin een sleutelrol. Hackers richtten zich eerst op grote bedrijven. Nu vallen zij steeds vaker het mkb aan. Veel mkb'ers onderschatten het risico, denkend dat ze niet interessant genoeg zijn voor cybercriminelen. De vaak beperkte beveiliging en connecties met grotere bedrijven, maken hen echter aantrekkelijke doelwitten. Dat constateert ABN AMRO.

© Dreamstime

Dat het mkb tegenwoordig kwetsbaarder is komt door:

  • Digitalisering: steeds meer mkb'ers werken digitaal, maar zonder geavanceerde beveiliging.
  • Onterecht gevoel van veiligheid: Veel ondernemers denken dat cybercriminelen hun bedrijf niet interessant vinden. Maar hun beperkte beveiliging maakt het juist aantrekkelijk.
  • Ketenaanvallen: mkb'ers werken vaak samen met grote bedrijven. Een hack op een klein bedrijf geeft toegang tot een groter netwerk.

Impact op bedrijven
Een cyberaanval leidt tot grote financiële schade, reputatieverlies en soms zelfs tot faillissement. Hackers chanteren bedrijven door te dreigen met publicatie van financiële gegevens (bijvoorbeeld loonstroken of uitkeringen die gedaan zijn aan aandeelhouders), plannen voor nieuwe producten die zeer concurrentiegevoelig zijn, plannen voor overnames etc. Daarnaast kunnen bedrijven juridische consequenties ondervinden als blijkt dat ze klantgegevens onvoldoende hebben beschermd.

Bescherming tegen cyberdreiging
Je kunt je als bedrijf beschermen door:

  • Bewustwording te vergroten binnen het team over phishing en digitale dreigingen. Technische maatregelen te nemen, zoals sterke wachtwoorden, tweefactor-authenticatie en regelmatige software-updates.
  • Back-ups en encryptie toe te passen om schade bij een aanval te beperken.
  • Darkweb monitoring om vroegtijdig waarschuwingen te ontvangen over gelekte bedrijfsgegevens.
  • Een incident responseplan klaar te hebben, zodat er snel en effectief wordt gehandeld bij een cyberaanval.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: