De editie 2025 van de Salone del Mobile Milano trok 302.548 bezoekers. Dit aantal ligt in lijn met dat van Euroluce 2023 (een tweejaarlijkse beurs). Toen werden 307.418 bezoekers verwelkomd. Vorig jaar, toen de EuroCucina werd gehouden, bezochten 361.417 mensen de vakbeurs.
Dit jaar lag de internationale focus op 2103 exposanten uit 37 landen. Hiervan kwamen 47 exposanten uit België en 17 uit Nederland.© Sietse Hielkema | Wonen360.nlBekijk hier de fotoreportage van Nederlandse en Belgische exposanten.
De positieve cijfers zijn vooral te danken aan de buitenlandse professionals, die 68% van de bezoekers uitmaakten. De eerste resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door Native Strategy (met een steekproef van 475 exposanten), toonden aan dat alle indicatoren stabiel zijn. De bezoekerstevredenheidsindex was 88%, terwijl 94% van de exposanten aangaf volgend jaar weer terug te willen keren.
Het thema van dit jaar, Thought for Humans, werd gecreëerd door Dentsu Creative Italy en is geïnspireerd door de Amerikaanse kunstfotograaf Bill Durgin. Het verkende de samensmelting van materialen zoals licht, hout, metaal, stof en bioplastic met de menselijke huid. Durgins werk benadrukte thema's als duurzaamheid, harmonie en verbondenheid.© Sietse Hielkema | Wonen360.nl
Top 10 buitenlandse herkomstlanden
De ranglijst van herkomstlanden voor de editie van 2025 bevestigde China op de eerste plaats, hoewel er een lichte daling was ten opzichte van 2023 en een duidelijkere daling vergeleken met de stijging in 2024 – een teken van een economie die zowel interne als externe structurele uitdagingen ondervindt. Deze daling werd gecompenseerd door de stabiliteit van het aantal Europese professionals, in lijn met de exportwaarde van het Italiaanse meubelmacrosysteem naar de belangrijkste afzetmarkt ter wereld (ongeveer 10 miljard euro in 2024, goed voor 51% van het totaal). Duitsland stond op de tweede plaats in de top 10, met een sterke groei, gevolgd door twee van de best presterende exportmarkten van het meubelmacrosysteem in 2024: Spanje (5.423 professionals; export +4,1%) en Polen (5.325 professionals; export +9,1%). Daarna volgden Brazilië, Rusland, Frankrijk, de Verenigde Staten, India en Zwitserland.© Salone del Mobile Trends
Het team van Wonen360 bezocht de Salone del Mobile en signaleerde verschillende trends die dit jaar op de beurs te zien waren. Eén van de opvallendste kleurentrends was het gebruik van limoenkleuren en botergeel, tinten die niet alleen in de designwereld, maar ook in de mode populair zijn. Daarnaast werd een verschuiving waargenomen in de kleur beige, dat steeds meer richting grijs neigt. Donkerrood, vaak in combinatie met donkermosgroen, werd veelvuldig gebruikt in decoratie, meubels, lijsten en verlichting, wat een warme, aardse uitstraling gaf aan de ontwerpen.
Wat meubelontwerpen betreft, was er een duidelijke voorkeur voor strakke, rechte lijnen, hoewel de organische vormen die de laatste jaren zo populair waren, nog steeds dominant aanwezig waren. Kleurrijke en levendige patronen zagen we in vele ontwerpen, bijvoorbeeld in vloerkleden die opvallende accenten bevatten. De natuur speelde een grote rol als inspiratiebron, wat zich vertaalde in het gebruik van natuurlijke kleuren die in nieuwe ontwerpen verwerkt werden. Daarnaast viel het op dat roestvrij staal veelvuldig werd toegepast in stoelframes, salontafels, keukenbladen en andere meubelstukken. De keuze voor zachte, luxueuze stoffen die uitnodigen om op te zitten of er met je hand overheen te glijden, was eveneens een duidelijke trend. Tot slot bleef duurzaamheid een topprioriteit, met veel bedrijven die hun benadering van dit onderwerp, inclusief het gebruik van duurzame materialen, uitvoerig presenteerden in hun exposities.© PR LivingHet team van PR Living toonde onder meer een nieuwe productlijn van het meubellabel Paul Rogers.
Bekijk hier de fotoreportage van de Nederlandse en Belgische exposanten.
Meer informatie:
Salone del Mobile
www.salonemilano.it