Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Papuli dompelt bezoekers onder in zintuiglijke beleving met meubels als hoofdrolspelers

Tijdens de Milan Design Week 2025 presenteert galerie Dilmos de nieuwe collectie Fragmenti van kunstenaar Daniele Papuli: een dialoog tussen sculptuur en object, geplaatst in een visionair decor tot leven gebracht door de lichtheid en kracht van een tijdloos materiaal – papier. Voor deze gelegenheid verkent Papuli voor het eerst een omgeving, waarin meubels de hoofdrol spelen in een unieke visuele en tactiele beleving. Van tafels tot kaptafels, wandrekken tot consoles – elk stuk uit de collectie is zorgvuldig met de hand vervaardigd door de kunstenaar, die zichzelf omschrijft als een "sculptograaf".

Met Fragmenti zet Daniele Papuli zijn dertigjarige onderzoek voort naar het gebruik van papier als sculpturaal en functioneel materiaal: een vloeiende en dynamische verkenning die volumineuze vormen van beeldhouwkunst verbindt met de expressieve kwaliteiten van papier.

© Margherita Bonetti

Een poëtische installatie
Papuli reflecteert in deze collectie op alledaagse handelingen, onze relatie met objecten en de emotionele betrokkenheid die ze oproepen. Dit alles speelt zich af in een intieme en contemplatieve setting, benadrukt door de speciaal voor de expositie ontworpen installatie ULA. Deze zwevende, site-specific installatie leidt bezoekers door de collectie en bestaat uit handgesneden witte papieren vellen die het licht filteren – als wolken, licht en zacht.

Ambacht en materiaalonderzoek
De collectie onthult een rijke, materiële complexiteit en een langdurig, meerstaps maakproces. Alles begint met de zorgvuldige selectie van diverse papiersoorten – gerecycled of nieuw, afkomstig van papiermolens met bosbouwcertificeringen – gekozen op kleur en gewicht. Vervolgens wordt het papier gedeconstrueerd tot smalle stroken van enkele centimeters breed, zowel machinaal als handmatig gesneden. Zo ontstaan nieuwe compositievormen, waarna volumes worden opgebouwd als ware het een polychrome inlegtechniek.

Papuli combineert dit met experimenten met Isocell-vezel, een industrieel toegepaste cellulosemassa die hij hervormt en mengt met natuurlijke aarde en oxiden. Zo creëert hij unieke materiaaleigenschappen en kleuridentiteiten.

© Margherita Bonetti
Papier als solide en veerkrachtig materiaal
De toegepaste technieken tonen de evolutionaire mogelijkheden van papier – doorgaans geassocieerd met kwetsbaarheid – dat in Papuli's werk juist solide, kneedbaar en veerkrachtig wordt. Zijn werk grijpt soms terug naar de oorsprong van papier, de boom, zoals te zien is in een rechthoekige tafel met een knoest in een hoek, die aan een boom doet denken, terwijl groeven in het oppervlak aan schors refereren. In andere stukken, zoals een ronde tafel, roepen blauwachtige papieren inlegwerken organische vormen op die lijken op fossielen uit de zee. Alle meubelstukken zijn gekenmerkt door een polychrome inleg gecombineerd met cellulosepasta en worden afgewerkt met oppervlaktelagen die een levendig, parelmoerachtig effect geven.

Meer informatie:
Dilmos Milano
+39 02 2900 2437
info@dilmos.it
www.dilmos.it

Publicatiedatum: