Voor consumenten die een aankoop doen binnen de woonbranche, blijkt het 'beste product' het allerbelangrijkst. Vooral in de slaapbranche speelt dit een hoofdrol: maar liefst 67% van de Nederlanders kiest hier bewust voor kwaliteit boven prijs of service. Dat blijkt uit de tweede editie van Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder ruim 5.000 respondenten.© Multiscope
Ook in andere segmenten van de woonbranche scoort 'beste product' het hoogst als doorslaggevende factor. Zo hecht 52% van de consumenten in de badkamerspecialistenmarkt hier de meeste waarde aan, en zelfs bij keukenzaken staat het met 50% bovenaan de lijst. Toch valt op dat service daar relatief gezien wél vaker als belangrijkste criterium wordt genoemd: 32% van de keukenklanten vindt 'beste service' het belangrijkst. In geen enkele andere branche is dat aandeel zo groot.© Multiscope
Prijs vooral bepalend bij tuincentra en bouwmarkten
In de tuin- en bouwmarktbranche ligt het speelveld anders. Daar is het juist de 'lage prijs' die het verschil maakt. Voor 40% van de klanten in de tuinbranche is dit het belangrijkste aankoopargument, gevolgd door 35% in de bouwmarktbranche. Aan het andere uiterste van het spectrum staan slaapwinkels, waar slechts 14% van de consumenten de prijs als doorslaggevend noemt.
Ook in de badkamerbranche speelt service nog een duidelijke rol: 28% van de ondervraagden geeft aan dat 'beste service' voor hen de doorslag geeft bij het doen van een aankoop.
Strategisch voordeel voor retailers
Voor retailers in de woonbranche biedt het onderzoek waardevolle inzichten. De wens van de consument verschilt per segment, maar kwaliteit wint vrijwel overal van prijs en service. Wie zich als aanbieder in de markt wil onderscheiden, doet er dus goed aan te investeren in hoogwaardige producten – zeker binnen de slaap- en badkamersector. Voor tuincentra en bouwmarkten kan juist een scherpe prijsstelling het verschil maken.
Over het onderzoek
Uitblinkers Woonbranche is een representatief marktonderzoek uitgevoerd door Multiscope onder 5.021 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. De focus ligt op de factoren die bepalend zijn bij aankoopbeslissingen in de woonbranche: prijs, product en service.
Meer informatie:
Multiscope
073-6212122
john@multiscope.nl
www.multiscope.nl