Quooker, de Nederlandse pionier op het gebied van kokendwaterkranen, heeft ambitieuze internationale groeiplannen. Binnen vijf jaar wil het bedrijf actief zijn in de Verenigde Staten, Canada en Australië. Dat onthulde Pieter Jonkman, Manager Logistiek bij Quooker, tijdens de Webwinkel Vakdagen waarvan Emerce.nl verslag doet. Op dit moment worden de kranen voornamelijk online verkocht.© QuookerPieter Jonkman, Manager Logistiek bij Quooker.
Het verhaal van Quooker begon in 1970 in Kralingen, waar Henri Peteri – destijds werkzaam bij Unilever – tijdens een presentatie in Londen het idee kreeg voor een kokendwaterkraan. Jaren van ontwikkeling volgden, en in 1992 werd de eerste Quooker, de Quooker Basic, op de markt gebracht. De grote doorbraak kwam vanaf 2000, toen de innovatieve kraan steeds populairder werd in Nederland. In 2004 volgde de eerste internationale export.
Vandaag de dag zijn wereldwijd al 1,2 miljoen Quookers verkocht. Het bedrijf produceert jaarlijks meer dan 300.000 systemen en beschikt over duizenden dealers. Inmiddels heeft Quooker vestigingen in landen als België, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten. De omzet verdubbelt elke drie jaar, wat de snelle groei van het merk onderstreept.
Korte lijnen met de klant
Quooker kiest voor een lokale verkoopstructuur, waarbij zowel sales als aftersales per land zijn georganiseerd. 'We willen dichtbij onze klanten staan en hen goed leren kennen. Daarom is registratie vereist bij elke bestelling,' aldus Jonkman. Slechts vijf procent van de klanten installeert de kraan zelf; meestal wordt deze geleverd als onderdeel van een nieuwe keuken.
© Quooker
Innovatie als drijvende kracht
In het hoofdkantoor in Ridderkerk werken dagelijks meer dan 500 mensen aan de doorontwikkeling van Quooker-producten. 'We investeren fors in innovatie,' zegt Jonkman. 'Meer dan zestig medewerkers zijn actief op de R&D-afdeling, waar continu wordt gewerkt aan nog zuinigere, gebruiksvriendelijkere en esthetisch verfijndere ontwerpen.'
Met een solide basis in Europa en een sterke focus op innovatie, lijkt Quooker goed gepositioneerd voor de stap naar de Noord-Amerikaanse en Australische markten.
Bron: Emerce