Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Op drukke zaterdag wordt er 14.000 keer geplast'

Goed functionerende winkelcentra zijn een zeldzaam goed, maar Nederland kent enkele parels die zich kunnen meten met internationale grootheden. Marketing specialist Marcel Jansen wijst in een recente LinkedIn-post op de aantrekkingskracht van plekken zoals Gelderlandplein, Hoog Catharijne en Mall of the Netherlands. "Van die verblijfsplekken waar je eigenlijk je jas uit zou willen trekken. Waar je het gevoel hebt dat alles klopt en ze gastvrijheid snappen", schrijft hij.

© Westfield Mall of the Netherlands
De beleving telt
Een sterke regie op het aanbod en de uitstraling van een winkelcentrum lijkt de sleutel tot succes, aldus Jansen. Daarbij spelen niet alleen het winkelaanbod en de architectuur een rol, maar ook de kleine details die de beleving versterken. Zo noemt hij The Gallery en het verscluster binnen Mall of the Netherlands als voorbeelden van een onderscheidend karakter. "Ik hoop dat het lukt om die lokale ondernemers aan boord te houden", benadrukt hij.

Gratis parkeren en luxe sanitaire voorzieningen dragen bij aan de klantbeleving. Op een drukke zaterdag wordt er bijvoorbeeld maar liefst "14.000 keer geplast!" – een opvallend cijfer dat de populariteit van het winkelcentrum illustreert.

De menselijke maat
Hoewel de basis stevig staat, ziet Jansen kansen om de menselijke maat sterker te laten terugkomen in winkelcentra. "Strakke regie op aanbod en uitstraling vanuit een onderscheidende propositie." Dat geldt niet alleen voor winkelcentra, maar volgens hem ook voor stadscentra en winkelstraten.

Zijn visie? Winkelgebieden moeten worden benaderd als een merk, met een duidelijke identiteit en strategie. "Ik probeer bij brandingprojecten voor winkelstraten of winkelgebieden ook altijd een denkbeeldige muur rondom te plaatsen…" Een interessante benadering die het belang van een sterke merkidentiteit binnen de retailsector onderstreept.

Bron: Marcel Jansen

Publicatiedatum: