Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Imke Slabbers en Kayleigh Martens (TICA) over Milaan-trip

''Onze aanpak is ondernemend en gericht op het vertalen van inspiratie naar concrete kansen''

TICA is het Europese B2B inkoopplatform voor interieurprofessionals die zich willen onderscheiden. Hier komen inspiratie, ondernemerschap en trends samen onder één dak. Met ruim 450 merken, meer dan 1 miljoen producten en vijf vestigingen in Nederland en België is TICA een creatieve hotspot waar ondernemers ideeën opdoen, ontdekken wat bij hen past en hun eigen signatuur vormgeven.

Imke Slabbers (Brand Manager) en Kayleigh Martens (Coördinator Studio) vertalen binnen TICA de nieuwste ontwikkelingen naar visuele trendconcepten. Zo zorgen zij ervoor dat TICA niet alleen een plek is om in te kopen, maar ook om inspiratie op te doen, te vernieuwen en voorop te blijven lopen in een steeds veranderende branche.

Om voorop te blijven lopen in deze ontwikkelingen, vertrekken ze volgende week naar Milaan om daar op de Salone del Mobile en tijdens de Milaan Design Week de nieuwste trends te spotten.

© TicaImke Slabbers (Brand Manager) en Kayleigh Martens (Coördinator Studio).

Hoe bereiden jullie je voor op een beurs van deze omvang?
''We pakken een beurs als deze aan met een mix van voorbereiding en nieuwsgierigheid. We hebben een duidelijke strategie en kennen de hotspots die we absoluut niet mogen missen. Tegelijkertijd houden we altijd ruimte voor het onverwachte, want trends kunnen zich razendsnel ontwikkelen – vaak in real time via social media. Soms wordt er pas een uur van tevoren iets aangekondigd waar je bij móet zijn. Voor sommige presentaties sta je gerust een uur in de rij, maar dat is het waard. Want juist op dat soort plekken ontstaan de ideeën en inzichten waarmee wij onze TICA-members inspireren en verrassen. Onze aanpak is dus ondernemend, flexibel en altijd gericht op het vertalen van inspiratie naar concrete kansen.''

© TICA

Hoe kunnen interieurprofessionals in Nederland zich voorbereiden op de trends die dit jaar tijdens Milan Design Week te zien zullen zijn?
''Een bezoek aan onze trendlezing 'Seen at Milan Design Week' is een goed vertrekpunt. Daar delen we de meest relevante inzichten uit Milaan, vertaald naar de praktijk voor onze TICA-members. Niet alleen wat je ziet, maar vooral wat je ermee kunt doen in je eigen projecten, winkel of studio. Als TICA willen we niet alleen signaleren, maar ook inspireren tot actie. Wij geloven dat je als ondernemer het verschil kunt maken door trends persoonlijk en toekomstgericht toe te passen – en daar helpen wij graag bij.''

© TICA

Welke innovaties zouden volgens jullie het interieurdesign in Nederland en België de komende jaren kunnen beïnvloeden?
''We zien een krachtige beweging richting duurzaamheid en innovatie. Bio-based materialen, circulaire toepassingen, en meubels die modulair en herbruikbaar zijn, zijn een must binnen interieurdesign. Maar ook technologie speelt een steeds grotere rol. Denk aan AI-gedreven ontwerpconcepten, data-gestuurd maatwerk en slimme productietechnieken zoals 3D-printing. Wat deze ontwikkelingen gemeen hebben, is dat ze creativiteit en technologie samenbrengen. Vakmanschap krijgt een nieuwe betekenis – waarbij het unieke en persoonlijke centraal staat. Precies waar wij als TICA in geloven: dat interieurdesign niet alleen mooi moet zijn, maar ook slim, verantwoord en onderscheidend. Daarmee bouwen we samen aan een toekomstbestendige branche.''

Aamelden trendlezing
Ben je al TICA-member? Meld je aan voor de trendlezing via deze link. Nog geen member, maar wil je er wel graag bij zijn? Schrijf je dan eerst in als TICA-member en verzeker jezelf van een plekje! De lezing vindt plaats op donderdag 17 april 2025.

Meer informatie:
TICA
www.tica.nl