Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

RaboResearch: Innovatieve ondernemingen zijn duurzamer, inclusiever en financieel

Volgens een recent onderzoek van RaboResearch presteren innovatieve ondernemingen beter op het gebied van duurzaamheid, inclusie en financiële weerbaarheid. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 1.500 Nederlandse bedrijven, toont aan dat innovatie en financiële toekomstbestendigheid complementair zijn aan duurzame en inclusieve bedrijfsstrategieën.

© Dreamstime
Sinds 2020 meet RaboResearch de voortgang van bedrijven in de transitie naar een duurzame economie met de 'Nieuwe Economie index voor de Transitie van het bedrijfsleven' (NEx-T). Ondanks de inspanningen van veel bedrijven, blijkt de transitie naar duurzaamheid de afgelopen twee jaar te stagneren. Suzanne Bijkerk, econoom bij RaboResearch, stelt dat traditionele bedrijfsdoelen, zoals financiële prestaties en innovatie, mogelijk de vooruitgang in duurzaamheid en inclusie belemmeren.

Het onderzoek benadrukt dat innovatie een belangrijke prioriteit is voor veel bedrijven: 45-74% van de bedrijven wil innovatie in 2025 prioriteren, terwijl slechts 19-61% financiële toekomstbestendigheid als hoogste prioriteit ziet. Bedrijven die vanuit een maatschappelijke motivatie innoveren, scoren beter op duurzaamheid, inclusie, innovatie en financiële toekomstbestendigheid.

Jongere ondernemingen, die vaker gericht zijn op lange-termijndoelen, presteren doorgaans beter op deze gebieden. Het onderzoek toont ook aan dat de motivatie van het management voor maatschappelijk verantwoord ondernemen een grotere rol speelt in de prestaties op het gebied van duurzaamheid en inclusie dan de grootte van het bedrijf.

Ondanks de positieve correlatie tussen duurzame en sociale doelstellingen enerzijds en innovatie en financiële bestendigheid anderzijds, ervaren veel Nederlandse bedrijven uitdagingen bij het combineren van deze doelen met traditionele ondernemingsdoelen. Bijkerk sluit af met de opmerking dat de motivatie van het management cruciaal is voor de transitie naar duurzamere en innovatievere ondernemingen.

Bron: Duurzaam Ondernemen

Publicatiedatum: