Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Echtpaar Houweling begon kleine 50 jaar geleden in Leiden

Kleine zaak uitgegroeid tot interieurbedrijf met drie woonwinkels en 20 medewerkers

In 1977 werd Houweling Interieur opgericht door ondernemer Leo Houweling. Wat begon als een kleine winkel in de Haarlemmerstraat in Leiden, is inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerd interieurbedrijf met drie woonwinkels en twintig medewerkers. De leiding is inmiddels in handen van zijn zonen, Michel en Sander Houweling, die het familiebedrijf met dezelfde passie voortzetten.

© Houweling InterieurMachteld voor Riet Boetiek, Haarlemmerstraat in Leiden, 1977.

Van Riet Boetiek naar Houweling Interieur
De basis voor Houweling Interieur werd gelegd in 1975, toen Leo Houweling door een goede vriend werd gevraagd om filiaalhouder te worden van een interieurzaak in Leiden. Hij ontdekte al snel zijn talent voor de verkoop van meubels en interieurartikelen en besloot in 1977 zijn eigen zaak te beginnen: Riet Boetiek. In de kleine winkelruimte van 3 bij 9 meter verkocht hij biezentegels, mandjes, kastjes en stoelen van riet. Zijn vrouw Machteld speelde een essentiële rol in de bedrijfsvoering door zowel de administratie als de bevoorrading op zich te nemen.

De groei liet niet lang op zich wachten. Na de uitbreiding met een naastgelegen pand kwamen er kleinmeubelen bij en met de verhuizing naar een grotere locatie aan de Lange Mare werd het assortiment verder uitgebreid met banken en kasten van het merk Manou. In deze periode werd de naam Houweling Interieur geïntroduceerd, waarmee het bedrijf definitief de overstap maakte naar een breder meubelaanbod.


Leo en Machteld in de beginjaren van Riet Boetiek.

Uitbreiding naar meubelboulevards
Een belangrijke mijlpaal volgde in 1986 toen Houweling Interieur een winkel opende op Meubelplein Leiderdorp, het eerste meubelplein van Nederland. De samenwerking met het destijds net gelanceerde televisieprogramma Goede Tijden, Slechte Tijden zorgde voor extra naamsbekendheid en een grote toeloop van klanten. De strategische ligging en de groeiende populariteit van meubelboulevards gaven het bedrijf een stevige positie in de interieurbranche.

De verdere uitbreiding volgde in 1998 met een tweede winkel in Diemen, aan de oudste meubelboulevard van Nederland. Twee jaar later werd een derde vestiging geopend in de Megastore in Den Haag, die na tien jaar werd gesloten vanwege veranderende marktontwikkelingen. In 2001 verhuisde de vestiging van Diemen naar het destijds gloednieuwe Villa Arena in Amsterdam, een winkelcentrum dat zich tot op de dag van vandaag onderscheidt als een toonaangevende woonmall. In 2010 werd de nieuwste vestiging geopend in Woonmall Alexandrium in Rotterdam, waarmee Houweling Interieur zich definitief vestigde als een van de prominente interieurwinkels in Nederland.


Leo en Machteld bij de opening van de winkel in Woonmall Alexandrium in Rotterdam.

Een toegewijd team
Naast strategische uitbreidingen heeft Houweling Interieur altijd veel waarde gehecht aan een sterk en betrokken team. Medewerkers zoals André en Rob, die al sinds de beginjaren in dienst zijn, dragen bij aan de continuïteit en klantgerichtheid van het bedrijf. Veel personeelsleden zijn al decennialang verbonden aan Houweling Interieur, wat getuigt van een hechte bedrijfscultuur.

In 2017 vond de officiële overdracht van het bedrijf plaats, waarbij Leo het stokje overgaf aan zijn zonen Michel en Sander. Onder hun leiding is Houweling Interieur verder gemoderniseerd, met een eigentijds assortiment dat aansluit op de huidige woontrends. De transitie van een meer klassieke meubelstijl naar een hedendaagse collectie werd onder hun management versneld en geoptimaliseerd.

Toekomstgerichte ondernemingsvisie
Houweling Interieur heeft in de afgelopen decennia bewezen zich succesvol te kunnen aanpassen aan veranderende markten en consumentenvraag. Door een combinatie van klantgerichtheid, innovatie en strategische uitbreidingen blijft het familiebedrijf een belangrijke speler in de Nederlandse interieurbranche. Met een sterke basis en een vooruitstrevende visie lijkt de toekomst van Houweling Interieur gewaarborgd.

Meer informatie:
Houweling Interieur
www.houwelinginterieur.nl

Publicatiedatum: