Op maandag 17 en dinsdag 18 maart vond in Paal-Beringen het event BergHOFF & Friends Interior 2025 plaats. Dit inspirerende evenement trok maar liefst 400 geregistreerde bezoekers en was daarmee volgens de organisatie een groot succes. Meer dan 20 vooraanstaande merken uit de interieur- en keukenbranche presenteerden de nieuwste trends en innovaties voor 2025 aan een positief gestemd publiek van interieurprofessionals.
De reacties onder de bezoekers waren opvallend enthousiast, variërend van: "heel gezellig," "veel nieuwigheden gezien," "top georganiseerd," "erg leerzaam," "heel gevarieerd," tot "het kon niet beter."
Mede-eigenaar Rabin Houben blikt dan ook tevreden terug en benadrukt dat er in Nederland nog volop ruimte is voor nieuwe verkooppunten. "De interesse vanuit de markt blijft groeien, en wij zien nog veel mogelijkheden voor verdere expansie," vertelde hij. Rabin is samen met zijn echtgenote Hilde Rutten zaakvoerder van het Vlaamse bedrijf, dat gespecialiseerd is in keuken- en kookgerei.
Hilde Rutten met haar man Rabin Houben in de showroom van BergHOFF Belgium.
Het was op de eerste dag meteen gezellig druk op het event BergHOFF & Friends Interior 2025, dat voor de vierde keer werd gehouden en qua deelnemersveld steeds breder wordt. Naast keukengerelateerde ondernemingen waren ook interieurbedrijven zoals Dan Form, Dôme Deco en Eglo aanwezig.
Onder de 400 gasten bevonden zich vooral interieurprofessionals: van projectbouwers en interieurinrichters tot keukenbouwers en decoratiewinkeliers.
"Het is vooral een event om je te laten inspireren door ideeën en oplossingen die je direct kunt toepassen in je eigen bedrijf. Want de consument wil heden ten dage geïnspireerd worden", zegt Rabin Houben.
Opvallend is volgens hem dat steeds meer ondernemers uit Nederland willen deelnemen aan het event, maar de lat wordt hoog gelegd. "Het moet wel een aanvulling zijn. Overigens is een van de speerpunten voor 2026 dat we naar meer verkooppunten in Nederland willen uitbreiden. Daar liggen nog genoeg mogelijkheden," weet hij uit ervaring.
Tussen de bedrijven door konden bezoekers genieten van een heerlijke lunch.
Wederverkopers
BergHOFF Belgium is voor veel wederverkopers een interessante partner, omdat de producten een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden en daarnaast een mooie marge voor de tussenhandel hebben. Daarnaast is het mogelijk om per stuk te bestellen (vanaf 500 euro franco levering), en doet het bedrijf ook aan dropshipping.
Andere pluspunten zijn het eigen design en het feit dat 70 tot 80% van de producten gemaakt is van gerecyclede materialen. Het bedrijf is actief bezig met Environmental, Social, and Governance (ESG)-rapportage, niet alleen om te voldoen aan toekomstige Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)-eisen, maar ook omdat zij geloven in de morele en strategische noodzaak van duurzaam ondernemen.
De accountmanagers Geoffrey De Bie en Dirk Hallaert van het bedrijf Eglo.
De volgende bedrijven waren aanwezig op het event: Novy, BORA, Melitta Group, Artimar NV, Witt Benelux, Salamander IMMO, EGLO Belgium, PURE by Jasaco, Elica, Bauformat Küchen GmbH & Co. KG, FRITEL, DAMANO, DAN-FORM, Naber, Dôme Deco, Wesco, iRobot, JASNO, Covarte, The Mulch - Food Waste Reducer, Ourea Kitchenware, Unito.
Eglo nam voor de eerste keer deel. Geoffrey De Bie en Dirk Hallaert waren duidelijk in hun nopjes. "We hebben veel interessante gesprekken gevoerd met tal van ondernemers uit diverse hoeken", geven ze aan.
Eglo is een van oorsprong Oostenrijks bedrijf, actief in 80 landen en goed voor 4.000 werknemers. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie en verkoop van verlichtingsproducten. Het merk staat bekend om zijn brede assortiment binnen- en buitenverlichting, variërend van plafondlampen, wandlampen, tafellampen en vloerlampen tot tuinverlichting. Daarnaast heeft het bedrijf sinds ongeveer twee jaar de tak Eglo Living toegevoegd, gericht op decoratie.
Colin Blezer (rechts) bracht het merk BORA voor het voetlicht. Op de achtergrond geeft Rabin Houben een rondleiding aan een viertal gasten.
Onder de overige deelnemers was ook BORA. Colin Blezer gaf bezoekers tekst en uitleg bij een inductieplaat met kookveldafzuiging.
BORA is een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in innovatieve kooktechnologie, met een focus op kookplaatafzuiging. Het merk staat vooral bekend om zijn afzuigsystemen die geïntegreerd zijn in kookplaten, waarbij kookdampen direct bij de bron worden afgezogen in plaats van via een traditionele afzuigkap boven het fornuis.
"Dit is maar een klein deel van wat we doen", vertelt Colin. "Als merk gaan we steeds breder, met als doel een allesleverancier voor de keuken te worden. Eigenlijk staan we nog maar aan het begin van het verhaal van BORA."V.l.n.r. Loïc Hardy, Alexander Viaene en Dominique Van 't Westeinde van Covarte, onderdeel van Coeck NV.
Zeker niet aan het begin van een verhaal staat Covarte, onderdeel van het familiebedrijf Coeck, waar inmiddels de vierde generatie de scepter zwaait. Over vier jaar hoopt het bedrijf zijn honderdjarig bestaan te vieren.
"Covarte is actief in de bewerking en afwerking van XXL keramisch platenmateriaal tot de meest creatieve ontwerpen", vertelt Alexander Viaene, die samen met Dominique Van 't Westeinde en Loïc Hardy acte de présence gaf.
Op het event werden keramische keukenbladen getoond, maar het materiaal wordt ook toegepast in onder andere zwembaden, gevels, wanden, vloeren en meubilair (met name tafels). "De mogelijkheden zijn eindeloos", aldus Alexander.
Danielle De Lepper en Valerie Vankerckhoven te midden van de interieurproducten van Dôme Deco.
Dôme Deco had in de showroom van BergHOFF een huiselijk hoekje gecreëerd met trendkleuren in verschillende materialen. "We willen vooral inspireren", zegt Danielle De Lepper, die samen met Valerie Vankerckhoven aanwezig is. De dames hadden ook items meegenomen voor onder andere in de keuken.
"Het is gezellig druk", vertellen ze. "Ook leuk om met collega's te praten. Zo'n lokaal event is toch iets anders dan een grote beurs; het is een andere manier van netwerken. We zijn in elk geval heel content."
Douglas Borremans van de Baumann Group, die zich graag The Kitchen Family noemt.
Uit Duitsland was de Baumann Group present in de persoon van Douglas Borremans. De Belg vertegenwoordigt het merk in zijn thuisland.
Het familiebedrijf, opgericht in 1917 en inmiddels geleid door de derde generatie, is volgens Douglas een van de toonaangevende keukenfabrikanten van Duitsland. Het bedrijf produceert jaarlijks 140.000 keukens onder merken zoals BAUFORMAT, burger, BURG en badea. "We zijn vooral groot in greeploze keukens", geeft hij aan.
V.l.n.r. Jarno van de Velde, Martine van der Haegen, David Meymen en Mark Betten showen de nieuwste stoelencollectie van Dan Form uit Denemarken.
Namens meubelfabrikant Dan Form uit Denemarken was een team van agenten neergestreken op het event BergHOFF & Friends Interior 2025. Naast het Belgische team, bestaande uit Jarno van de Velde, Martine van der Haegen en David Meymen, was vanuit Nederland Mark Betten aanwezig.
Hij was tot voor kort Managing Director van Tenzo voor de Benelux-markt. Door het faillissement van het Zweedse merk had hij zijn handen weer vrij voor een nieuw label, en dat is Dan Form geworden. Sinds 1 januari jl. is hij aan de slag gegaan en brengt hij namens dit merk stoelen, barkrukken en tafels aan de man.
De organisatie van BergHOFF & Friends Interior deelde op LinkedIn onderstaand filmpje: