De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is deze week met 7% gedaald naar $2.368 per 40-voets container. Dit is 77% lager dan de piek tijdens de pandemie in september 2021, toen de index $10.377 bereikte, en het laagste niveau sinds januari 2024. Ondanks deze daling ligt de index nog steeds 67% hoger dan het pre-pandemische gemiddelde van $1.420 in 2019.
Volgens Drewry bedraagt het jaargemiddelde van de WCI tot nu toe in 2025 $3.205 per 40-voets container, wat $321 hoger is dan het tienjarige gemiddelde van $2.884. Dit gemiddelde is echter beïnvloed door de uitzonderlijke marktomstandigheden tijdens de Covid-19-periode van 2020-2022.
Prijsdalingen op belangrijke handelsroutes
De grootste prijsdalingen werden waargenomen op de volgende routes:
- Shanghai – Genua: -11% (-$412), nu $3.333 per 40-voets container
- Shanghai – Los Angeles: -8% (-$260), nu $2.906 per 40-voets container
- Shanghai – New York: -7% (-$282), nu $4.038 per 40-voets container
- Shanghai – Rotterdam: -5% (-$124), nu $2.512 per 40-voets container
Lichte stijgingen op trans-Atlantische routes
Daarentegen stegen de tarieven op enkele trans-Atlantische routes:
- Rotterdam – Shanghai: +1% naar $490 per 40-voets container
- New York – Rotterdam: +1% naar $854 per 40-voets container
- Rotterdam – New York: +1% naar $2.373 per 40-voets container
- Los Angeles – Shanghai: ongewijzigd
Drewry voorspelt dat de vrachtkosten de komende weken verder zullen dalen door een toename van de scheepscapaciteit.
Marktperspectief
De huidige ontwikkelingen duiden op een normalisatie van de containervaartmarkt, waarbij de prijzen zich verder stabiliseren na de extreme schommelingen tijdens de pandemie. Bedrijven die afhankelijk zijn van maritiem transport kunnen hierdoor profiteren van lagere vrachtkosten, wat gunstig is voor de wereldwijde handel en inflatiebeheersing.