In januari 2025 hebben huishoudens 1,2 procent meer geconsumeerd dan in dezelfde maand een jaar eerder, zo meldt het CBS. Vooral de bestedingen aan woninginrichting en duurzame goederen lieten een stijging zien. Consumenten gaven onder andere meer uit aan meubels, decoratieve accessoires en andere interieurartikelen. Ook de uitgaven aan kleding en schoenen namen toe.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en de samenstelling van de koopdagen. Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in februari gunstiger dan in januari, onder andere door een positievere verwachting van producenten over hun personeelssterkte.
Foto: Dreamstime.
Meer uitgaven aan woninginrichting en duurzame goederen
Huishoudens besteedden in januari 1,5 procent meer aan duurzame goederen. Vooral de aanschaf van meubels, woondecoratie en andere interieurproducten nam toe. Dit duidt op een blijvende interesse in het verfraaien van de woonomgeving, een trend die al langer zichtbaar is binnen de sector.
Daarnaast stegen de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen met 3,2 procent. De bestedingen aan overige goederen, zoals energie en motorbrandstoffen, daalden daarentegen met 0,5 procent.
Diensten licht gestegen
Naast de stijging in goederenuitgaven, besteedden consumenten 0,9 procent meer aan diensten. De grootste groei vond plaats in sectoren als vervoer en communicatie, horeca en recreatie.
Vooruitzichten voor februari
Het CBS publiceert maandelijks een Consumptieradar die inzicht biedt in de omstandigheden voor huishoudelijke bestedingen. De vooruitzichten voor februari zijn positiever dan die voor januari, onder andere door een verbetering van de arbeidsmarkt en het toegenomen vertrouwen onder producenten.
Met de stijgende investeringen in woninginrichting blijft de interieursector een belangrijke pijler binnen de consumptieve bestedingen. Dit biedt perspectief voor retailers en ontwerpers die inspelen op de groeiende vraag naar woonartikelen en duurzame interieurkeuzes.