Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CEO Corine Duchenne-Reijnierse: 'Consumenten gaan vooral op zoek naar advies en bevestiging'

De CEO van Praxis Doe-Het-Zelf Center B.V., Corine Duchenne-Reijnierse, deelt haar visie over de toekomst van fysieke winkels en het belang van goed opgeleid personeel. "Als ik in het weekend geen hele drukke agenda heb, ga ik altijd wel even boodschappen doen, stap ik op de fiets naar Leiden of rij ik ergens anders heen. Gewoon om even lekker buiten te zijn en tegelijkertijd wat retail inspiratie op te doen, niet eens altijd omdat ik iets nodig heb", schrijft Corine op social media.


Corine Duchenne-Reijnierse, CEO van Praxis Doe-Het-Zelf Center.

Inspiratie op doen
Ze benadrukt dat het voor veel mensen herkenbaar is om inspiratie op te doen door winkels te bezoeken, maar tegelijkertijd merkt ze op dat steeds meer retailers het moeilijk hebben en zelfs verdwijnen, zoals deze week het geval was met modeketen Vanilia. "Wat heeft de fysieke winkel van de toekomst nodig om relevant te blijven?" vraagt de CEO zich af. In een tijd waarin de kosten blijven stijgen en de concurrentie van online (niche) spelers steeds groter wordt, ziet ze de toekomst van fysieke winkels als een belangrijk vraagstuk.

Online aandeel groeiende
Corine heeft echter een relatief positieve kijk op de situatie van de doe-het-zelf sector. "In de Doe-Het-Zelf branche is het online aandeel groeiende, maar nog relatief beperkt vergeleken met andere branches," legt ze uit. "Dat komt omdat mensen die aan het klussen zijn vaak snel (en dan bedoel ik ook echt snel) hun spullen willen hebben." Daarnaast is het voor veel klanten belangrijk om materialen in de fysieke winkel te zien en voelen voordat ze een definitieve keuze maken.

Kennis is key
Uit eigen onderzoek blijkt dat klanten vooral bevestiging willen dat ze het juiste product hebben gekozen of dat ze de klus op de juiste manier gaan aanpakken. Corine wijst erop dat dit veel kennis en aandacht van medewerkers vraagt, wat een kans biedt voor fysieke winkels om zich te onderscheiden. "Dat is ook waar je als fysieke winkel het verschil kunt maken," aldus de CEO.

Makers Beurs
Om dit te ondersteunen, heeft Praxis de Makers Beurs in het leven geroepen, waar medewerkers samen met leveranciers in gesprek kunnen gaan, meer leren over nieuwe producten en ontwikkelingen, en workshops kunnen volgen. Dit alles heeft als doel om de klanten de volgende dag beter te kunnen helpen. "Sinds een aantal jaren organiseert Praxis daarom samen met leveranciers de Makers Beurs, waar alle medewerkers naartoe kunnen en rechtstreeks in gesprek kunnen met leveranciers, leren over de nieuwste ontwikkelingen en producten of een workshop kunnen volgen," vertelt Corine.

Fysieke winkels aantrekkelijk maken
Ze benadrukt dat het creëren van aantrekkelijke fysieke winkels meer vereist dan alleen goed personeel, maar dat goed opgeleid en gemotiveerd personeel een cruciale factor is, vooral in de huidige economische context. "Er is natuurlijk meer voor nodig om fysieke winkels aantrekkelijk te houden, maar kundig en gemotiveerd personeel is wel een hele belangrijke, en ook een uitdagende in de huidige economische context."

Ter afsluiting kondigt ze aan dat de jaarlijkse Praxis Makers Beurs volgende week woensdag en donderdag zal plaatsvinden in de Jaarbeurs. "Ik heb er zin!", aldus Corine.

Meer informatie:
Praxis
www.praxis.nl

Publicatiedatum: