De fysieke winkel lijkt het moeilijk te hebben in het huidige retaillandschap. De afgelopen jaren moesten veel bekende merken het veld ruimen, en recentelijk heeft ook het Belgische Casa de deuren gesloten. Ondanks deze sombere berichten, gelooft Hans Geels, directeur van Dille & Kamille, nog steeds sterk in de kracht van de stenen winkel. In een LinkedIn-post deelt hij de succesformule van het bedrijf en legt hij uit waarom de fysieke winkel voor Dille & Kamille nog altijd de basis vormt van hun succes.
"Lang leve de fysieke winkel!", schrijft Hans enthousiast. Terwijl de media vooral berichten over de faillissementen in de retailsector, zoals dat van Casa, benadrukt hij dat Dille & Kamille in 2024 juist een recordomzet heeft geboekt dankzij de kracht van hun fysieke winkels. "Helaas krijgt negatief nieuws altijd meer aandacht dan positief nieuws."
Volgens de directeur is het niet alleen Dille & Kamille die succes boekt met fysieke winkels. Veel andere retailconcepten, ondanks de groeiende uitdagingen zoals kostenstijgingen en personeelstekorten, blijven floreren. De directeur van Dille & Kamille haalt Hans van Tellingen aan, auteur en spreker bij Strabo bv, die ook gelooft in de waarde van fysieke winkels als ontmoetingsplaatsen. "Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens en niet gemaakt om alleen via een computer alles te bestellen. Soms heel handig, maar niet erg gezellig."
Dille & Kamille volgt een strategie waarbij fysieke winkels centraal staan, ondersteund door e-commerce. In plaats van te kiezen voor A-locaties in drukke winkelstraten, richt het bedrijf zich op steden met een unieke sfeer, zoals musea, horeca en studenten gemeenschappen. "We richten ons op sfeervolle steden waar mensen graag naartoe gaan voor een dagje uit of weekendje weg", legt Hans uit.
Het bedrijf hecht ook veel waarde aan de uitstraling van de winkelpanden zelf. Hans benadrukt dat ze vaak kiezen voor panden met een mooie gevel. "We hebben dan ook niet voor niets de P van Pui aan onze marketingmix toegevoegd. Hoe aantrekkelijker de gevel, des te groter de stopkracht van onze winkel, des te hoger de omzet."
Dankzij deze doordachte strategie blijft Dille & Kamille kansen zien in de markt. Het bedrijf heeft ambitieuze plannen voor de komende tijd en hoopt dit jaar maar liefst zeven nieuwe winkels te openen. "Dortmund, Bremen en Nantes zijn al zeker, en in vier andere steden staan we op het punt een huurcontract te tekenen," vertelt Hans vol vertrouwen.
Kortom, Dille & Kamille blijft geloven in de kracht van de fysieke winkel en gaat door met uitbreiden, ondanks de uitdagingen die de retailsector momenteel kent. "Lang leve de fysieke winkel!"
Meer informatie:
Dille & Kamille
www.dille-kamille.nl