De afgelopen paar jaar is de markt voor hoofdkussens in Nederland behoorlijk opgeschud. Met name online spelers zorgen voor flinke verschuivingen in de markt. De afgelopen drie jaar is het online zoekgedrag van de consument naar hoofdkussens met tien procent toegenomen. De belangrijkste productkenmerken waar met naar zoekt in relatie tot een hoofdkussen zijn naast zij-, rug- of buikslaper en materiaalsoorten vooral kussens ter voorkoming van nekklachten en koele of ergonomische hoofdkussens. Daarbij spelen merken en winkelformules ook een steeds grotere rol bij de oriëntatie op een nieuw hoofdkussen. Dit en meer blijkt uit de Bedtextiel Marktmonitor 2025.
Foto: Dreamstime.
Groei
Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2021 nog 272.000 zoekopdrachten op het gebied van hoofdkussens, in het jaar 2024 werd er maandelijks gemiddeld ruim 300.000 keer gezocht naar hoofdkussens. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 10% toegenomen.
Productkenmerken
Naast het type kussen, zoals zij-, rug- of buikslaper wordt er door de consument ook veel gezocht naar het materiaalsoort waarvan het hoofdkussen is gemaakt. Daarbij zijn bamboe, traagschuim en dons de meest favoriete materialen. Bij de overige productkenmerken zien we dat men met name zoekt naar kussens tegen, of ter voorkoming van, nekklachten. Ook zoekt men veel naar koele en ergonomische kussens. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kenmerken van kussens ziet er als volgt uit.
Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.
18,5 Procent van het zoekvolume met een productkenmerk heeft betrekking op nekklachten. Op de tweede plaats staat koel met een aandeel van 14,5 procent in het zoekvolume. De nummer drie is het ergonomische kussen, welke 10,7 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. Een volledig overzicht van belangrijke kenmerken is te vinden in het onderzoeksrapport.
Voor het jaar 2025 geeft het onderzoeksrapport ook prognoses van de ontwikkelingen van de overige productkenmerken. Daarbij wordt verwacht dat de nek wat minder relevant lijkt te worden. Met name koele kussens en anti-allergie kussens zullen het naar verwachting erg goed gaan doen in het komende jaar.
Aanbieders en merken
In toenemende mate zoekt de consument naar een hoofdkussen van een specifiek merk of van een bepaalde aanbieder. Het afgelopen jaar hebben er grote verschuivingen in de markt plaatsgevonden op het gebied van merken en aanbieders van hoofdkussens.
Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de verschillende merken en winkelformules op het gebied van hoofdkussens komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven.Top-10 meest gezochte merken en winkelformules op het gebied van hoofdkussens per jaar.
De top-2 van de ranglijst is alle jaren gelijk gebleven. Verder zien we relatief veel bewegingen in de top-10 van meest gezochte merken en winkelformules op het gebied van hoofdkussens. Derila kwam in het jaar 2022 sterk binnen in de top-10. Derila steeg een jaar later nog een plaats op de ranglijst maar moest in het jaar 2024 ook weer enkele posities op de ranglijst inleveren. De sterkste stijger in het jaar 2024 is Cloudpillo die de top-10 binnen is gekomen op de vierde plaats. De afgelopen paar jaar zien we dat met name online spelers opschudding veroorzaken in de markt voor hoofdkussens. Naast de jaarlijkse top-10 geeft het rapport ook inzicht in de ranglijst van circa 40 verschillende merken en winkelformules.
Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl