Uit de Bedtextiel Marktmonitor 2025 blijkt dat op het gebied van bedtextiel het dekbed een flink boven gemiddelde ontwikkeling doormaakt qua interesse van de consument. De afgelopen drie jaar nam de belangstelling in dekbedden met 23% toe terwijl het geheel aan bedtextiel bleef steken op een groei van slechts één procent. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat deze sterke groei voornamelijk wordt veroorzaakt door de opkomst van het wasbare dekbed met vaste hoes. Geen wonder dat een belangrijke aanbieder van deze producten, Zelesta, flink marktaandeel wint qua online zoekvolume.
Sterke groei belangstelling in dekbedden
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan bedtextiel blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 362.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar dekbedden. Het zoekvolume naar dekbedden is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2021 nog 346.000 zoekopdrachten, in het jaar 2024 werd er maandelijks gemiddeld ruim 425.000 keer gezocht naar dekbedden. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 23% toegenomen. Onderstaand figuur toont de jaarlijkse mutatie van het zoekvolume.
jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume
Het zoekvolume van dekbedden kromp in het jaar 2022 nog met vier procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2023 met 14 procent toenam. In het jaar 2024 nam het zoekvolume toe met 12 procent. Daarmee is in drie jaar tijd het zoekvolume van dekbedden met 23 procent toegenomen. Dat is een sterkere groei dan dat van het geheel aan bedtextiel, dat met één procent toenam.
4-seizoenen dekbed
Het dekbed met veruit het meeste zoekvolume is het 4 seizoenen dekbed. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 26.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term "4 seizoenen" in de zoekopdracht in relatie tot dekbedden. Het eenpersoons dekbed behaalde per maand gemiddeld ruim 15.000 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden soorten dekbedden en kenmerken ziet er als volgt uit.
aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar
Ruim 35 procent van het zoekvolume met soort dekbed-aanduiding heeft betrekking op het 4 seizoenen dekbed. Op de tweede plaats staat de het eenpersoons dekbed met een aandeel van 21,2 procent in het zoekvolume. De nummer drie is het zomerdekbed, welke 11,1 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. In het onderzoeksrapport zijn alle overige soorten ook benoemd en geanalyseerd.
Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de belangrijkste soorten dekbedden. Een lijn boven de x-as van 0% betekent een groei van het zoekvolume in het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Een stijgende lijn betekent een toenemende groei (of minder sterke daling) van het zoekvolume van het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Indien een lijn zich boven de dikke rode lijn van het totaal bevindt, dan duidt dit op een boven gemiddelde groei.
voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten
Uit het figuur blijkt dat de groei van het aantal zoekopdrachten naar de meeste specifieke soorten dekbedden in grote lijnen een gelijke trend doormaakt ten opzichte van het totaal aan dekbedden gerelateerde zoekopdrachten. De soorten dekbedden die echter een zeer sterk boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume kennen zijn het wasbare dekbed en dekbedden met vaste hoes. Ook het lazy dekbed, welke niet in het figuur is opgenomen maar ook betrekking heeft op wasbare dekbedden met vaste hoes, kent een sterk boven gemiddelde groei.
Onderstaand figuur geeft de posities weer van de meest gezochte soorten dekbedden aan het eind van het jaar 2024. De grootte van het bolletje van een soort geeft de relatieve omvang weer van het desbetreffende dekbed in het online zoekverkeer naar dekbedden. Hoe meer een soort dekbed bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in het jaar 2024 (ten opzichte van de andere soorten dekbedden). Hoe meer een soort dekbed rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van het soort dekbed. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te populairder het soort dekbed aan het worden is binnen de productgroep dekbedden. Het figuur toont in feite de dekbedtrends voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.
Het wasbare dekbed met vaste hoes heeft een zeer sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor dit soort dekbed zeer sterk van de onderscheiden soorten dekbedden. Het lazy dekbed, een andere benaming voor het dekbed met vaste hoes, kent de sterkste relatieve groei. De meeste andere soorten dekbedden (in het onderzoeksrapport benoemd) zitten juist in het ongunstig kwadrant (linksonder) als het gaat om soorten dekbedden.
Sterke groei Zelesta
Het onderzoeksrapport toont tevens de aandelen in het zoekvolume van de verschillende merken en winkelformules op het gebied van dekbedden per jaar. Over de afgelopen paar jaar zien we behoorlijke verschuivingen van de marktaandelen van de belangrijkste spelers. Het aandeel van Hema nam aanvankelijk toe, maar sinds het jaar 2023 daalt het aandeel toch weer iets. De aandelen van Action en Zelesta tonen een forse groei in de afgelopen paar jaar. Vooral Zelesta maakt een zeer sterke groei door. En laat Zelesta nou net een belangrijke speler zijn op het gebied van wasbare dekbedden met vaste hoes.