Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ikea Slaaprapport wijst uit:

Vrouwen voelen zich 161 dagen per jaar vermoeid bij het wakker worden

Uit het wereldwijde Ikea Slaaprapport 2025 blijkt dat vrouwen gemiddeld 161 dagen per jaar wakker worden met een vermoeid gevoel. Dit komt neer op 22 dagen meer dan mannen op jaarbasis. Deze ongelijkheid is een van de vele slaapdispariteiten die in het rapport worden belicht. Het rapport toont een kloof in zowel de kwaliteit als de duur van de slaap, waarbij vrouwen minder slapen dan mannen en een slechtere slaapkwaliteit ervaren.



"Gelijkheid tussen mannen en vrouwen, waarvan recent onderzoek aantoont dat deze nog eeuwen van ons verwijderd is, leidt tot economische onzekerheid, politieke ondervertegenwoordiging, beperkte onderwijsmogelijkheden en hogere stressniveaus voor vrouwen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vrouwen slechtere slaapkwaliteit en -kwantiteit ervaren", zegt Ulrika Biesèrt, Chief People & Culture Officer bij Ingka Group.

"Vrouwen worden vaker moe wakker, worden vaker wakker gedurende de nacht en hebben een groter slaaptekort – het verschil tussen hoeveel slaap ze zouden willen hebben en hoeveel ze daadwerkelijk krijgen. Dit is een belangrijk signaal dat er nog veel werk te doen is om maatschappelijke barrières te verwijderen, zodat iedereen, ongeacht geslacht, het beste kan bijdragen", voegt Ulrika Biesèrt toe.


Ulrika Biesèrt, Chief People & Culture Officer bij Ingka Group.

Belangrijke inzichten uit het rapport
Het rapport, de grootste wereldwijde slaapstudie van Ikea tot nu toe, betrof meer dan 55.000 mensen in 57 markten. Enkele belangrijke bevindingen zijn:

  • Slaapindex: Vrouwen scoren 60, terwijl mannen 65 scoren.
  • Slaapkwaliteit: 31% van de vrouwen beoordeelt hun slaapkwaliteit als slecht, tegenover 25% van de mannen.
  • Wakker worden: 44% van de vrouwen wordt vaak moe wakker, tegenover 33% van de mannen.
  • Slaapstroom: 23% van de vrouwen wordt meer dan twee keer per nacht wakker, tegenover 16% van de mannen.
  • Inslapen: 33% van de vrouwen heeft meer dan 30 minuten nodig om in slaap te vallen, terwijl slechts 24% van de mannen dat heeft.

Het rapport benadrukt drie grote obstakels voor een goede nachtrust voor vrouwen: stress, angst en overdenken.

Bevordering van gendergelijkheid thuis en op het werk
Ikea heeft altijd gesteld dat gendergelijkheid begint thuis en heeft in de loop der jaren verschillende initiatieven voor gendergelijkheid ondersteund. Ondanks de positieve maatschappelijke vooruitgang, is de voortgang op het gebied van gendergelijkheid momenteel aan het stagneren. Ikea is van mening dat er meer gedaan moet worden op de werkvloer en in gemeenschappen.

Wereldwijd nemen vrouwen nog steeds het merendeel van het huishoudelijk werk op zich en verrichten zij tot drie keer meer onbetaald zorg- en huishoudelijk werk dan mannen (UN Women 2023). Deze onevenwichtigheid beïnvloedt de deelname van vrouwen aan de arbeidsmarkt en hun algehele gezondheid. Meer dan 50% van de officiële gezondheidsproblemen treffen onevenredig vaak vrouwen. Vrouwen worden ook later gediagnosticeerd dan mannen, hebben hogere zorgkosten en minder of vertraagde toegang tot zorg en behandeling. Ongelijkheid in gegevens en wetenschap bemoeilijkt verder het begrip van de gezondheidsbehoeften van vrouwen.

Het engagement van Ikea voor gendergelijkheid
Ikea zet zich in om het bewustzijn over het belang van gendergelijkheid en het welzijn van werknemers te bevorderen. Sinds 2002 is gendergelijkheid een zakelijke prioriteit voor Ikea, die in al haar werkprocessen is geïntegreerd, van werving tot promotie en opvolging. Ikea streeft naar een genderbalans in leiderschapsrollen en zet zich in voor een psychologisch veilige en inclusieve werkomgeving.

In de recente initiatieven heeft Ingka richtlijnen geïmplementeerd om medewerkers die de overgang ervaren te ondersteunen. Deze initiatieven zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat alle medewerkers zich ondersteund en gewaardeerd voelen.

"We drijven betrokkenheid en verandering in onze markten om de onderliggende problemen aan te pakken. We hebben gendergelijkheid geïntegreerd in al onze werkprocessen bij Ingka Group, van werving tot opvolging. In ons bedrijf hebben we een 50-50 genderbalans, wat het resultaat is van jarenlange inzet voor gendergelijkheid. Financiële stress kan een grote factor zijn wanneer het gaat om slechtere slaap voor vrouwen. In al onze markten investeren we om de genderloonkloof te verkleinen. We weten dat er nog veel werk te doen is – zowel voor de slaap van vrouwen als voor gendergelijkheid in het algemeen. Bij Ikea blijven we ons concentreren op het veiligstellen van gendergelijkheid op de werkvloer, evenals het bevorderen van gelijkheid thuis", aldus Ulrika Biesèrt.

Meer informatie:
Ikea
www.ikea.nl

Publicatiedatum: