De World Container Index (WCI) van Drewry, een onafhankelijke wereldwijde referentie voor index-gekoppelde contracten in de scheepvaart, is afgelopen week met 6% gedaald naar $2.629 per 40-voets container. Dit is het laagste niveau sinds mei 2024 en ligt 75% onder de piek van $10.377 die in september 2021 werd bereikt tijdens de pandemie. Desondanks blijft de index 85% hoger dan het pre-pandemische gemiddelde van $1.420 in 2019.
Actuele ontwikkelingen in vrachttarieven
De gemiddelde samengestelde index van dit jaar tot nu toe bedraagt $3.372 per 40-voets container, wat $489 hoger ligt dan het 10-jarig gemiddelde van $2.882. Dit laatste gemiddelde is echter beïnvloed door de uitzonderlijke omstandigheden van de Covid-19-periode tussen 2020 en 2022.
Op de belangrijkste handelsroutes werden de volgende veranderingen in vrachttarieven waargenomen:
- De tarieven van Shanghai naar Los Angeles daalden met 11% (-$411) tot $3.477 per 40-voets container.
- De tarieven van Shanghai naar New York daalden met 10% (-$533) tot $4.593 per 40-voets container.
- De tarieven van Shanghai naar Genua daalden met 2% (-$90) tot $3.747 per 40-voets container.
- De tarieven van Shanghai naar Rotterdam en Rotterdam naar New York daalden met 1% tot respectievelijk $2.586 en $2.374 per 40-voets container.
- De tarieven van Rotterdam naar Shanghai en New York naar Rotterdam stegen juist met 1% tot respectievelijk $503 en $835 per 40-voets container.
- De tarieven van Los Angeles naar Shanghai bleven ongewijzigd.
Vooruitzichten
Volgens Drewry zullen de vrachttarieven naar verwachting deze week verder dalen als gevolg van een toename in de scheepvaartcapaciteit. Dit kan van invloed zijn op de kosten en strategieën van bedrijven die afhankelijk zijn van containertransport voor hun logistieke operaties.
Bron: Drewry