Tijdens de inkoopdagen van Meubelhart Beusichem introduceerde Ronald Verdult, eigenaar van RV Design, nieuwe producten en besprak hij de laatste marktontwikkelingen. Volgens Ronald is de meubelbranche weer in de lift: "De sfeer in de markt is positief. Dat merk je onder andere aan de voorraad die ketens weer durven in te slaan. De verkopen bij de retailer gaan de goede kant op, dus dan is dat een logisch gevolg."
Tijdens de eerste en tweede week van februari presenteerde RV Design een reeks nieuwe eetkamerstoelen. "Het zijn traditionele stoelen, waarbij de kwaliteit net iets verhoogd is ten opzichte van andere stoelen uit het assortiment. Denk bijvoorbeeld aan toegevoegde pocketvering."
Stijgende lijn doorzetten
De nieuwe collectie werd goed ontvangen door de bezoekers van de permanente showroom. Ronald merkt op dat de algemene tendens überhaupt weer positief is. Deze opleving was nog niet altijd zichtbaar. "In september 2024 was de sfeer nog wat somber. Tijdens de MOW merkten we al dat er verandering zat in de tendens. Op Meubelbeurs Brussel was de stemming al vele malen beter. Die trend heeft zich doorgezet in het begin van 2025. De stijgende lijn is doorgetrokken. Tijdens de afgelopen voorjaarserie van Meubelhart was dit duidelijk zichtbaar."
De barometerstand van de woonbranche onderschrijft deze observaties. Recent werd bekend dat deze op het hoogste niveau staat sinds 2022, mede dankzij verbeterd consumenten- en producentenvertrouwen en een stabielere woningmarkt.Ronald Verdult in de vernieuwde stand bij Meubelhart. Naast hem zijn de nieuwe stoelen en barkruk.
Vernieuwing blijft essentieel
Constant is de markt in beweging. Volgens Ronald is inspelen op marktveranderingen cruciaal, ongeacht of het economisch goed of slecht gaat. "Je moet gewoon blijven vernieuwen als bedrijf. Dat doen we door nieuwe producten en collecties te brengen. Maar het gaat verder dan dat. De markt is ook aan het veranderen. De nieuwe generatie, die eigen interieurwinkels start of in dienst is bij woonzaken, werkt op een hele andere manier dan de oudere garde."
Waar vroeger beurzen hét moment waren om nieuwe collecties te presenteren, is dat proces nu verschoven. "Nu begint het oriëntatieproces al eerder. Nog voordat ze naar een beurs gaan, hebben ze al inspiratie opgedaan via sociale media. Hier moeten wij, als branche, op inspelen. Foto- en videomateriaal was al belangrijk, maar zal alleen maar belangrijker worden. En ook de kanalen waar dit op gedeeld wordt, zijn erg belangrijk. Dit geldt dus niet alleen voor de consument die op zoek is naar meubels, maar ook voor retailers die inkopen gaan doen. Vandaar dat we aan het kijken zijn naar nieuwe manieren om onze doelgroep aan te spreken."
Innovatieve samenwerking
Een voorbeeld van deze vernieuwingsdrang is de samenwerking met Droppery, een platform dat een brug slaat tussen leveranciers en (online) retailers. "Hierdoor bedienen we sinds vorig jaar een nieuwe doelgroep: webshops. Dit is begonnen met Nederlandse webshops maar in korte tijd ook shops in België, Frankrijk en Duitsland."
Het platform van Droppery biedt bestaande klanten extra service en opent deuren voor nieuwe klanten die anders niet direct met RV Design in aanraking zouden komen. Zo stel het dropshipmodel retailers in staat meubelen direct vanuit RV Design te laten leveren aan de eindgebruiker.
Goed begin is het halve werk
Al met al kan Ronald met een goed gevoel terugkijken op de voorjaarseditie van Meubelhart Beusichem. Nieuwe eetkamerstoelen werden aan het assortiment toegevoegd en er zijn genoeg positieve ontwikkelingen waar te nemen in de meubelbranche. Hij constateert een herstellende markt, waarbij retailers weer durven te investeren. Met dit in het achterhoofd gaat RV Design de rest van het jaar met een goed gevoel tegemoet.
Meer informatie:
RV Design
Minervum 7334 (kantoor)
4817 ZD Breda
+ 31(0)765711922
sales@ronaldverdultdesign.nl
www.ronaldverdultdesign.nl