Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rabobank: "Sprake van een forse daling ten opzichte van 2023"

Duurzaamheid is uit de gratie

Onderzoek toont aan dat de consument voor het eerst sinds jaren minder aandacht heeft voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Er is sprake van een forse daling ten opzichte van 2023. Dat deelt Olaf Zwijnenburg, sectormanager Retail- en Groothandel bij de Rabobank, op LinkedIn.

Dit blijkt uit de 2024 rapportage van de Monitor Merk & Maatschappij die sinds 2008 de houding meet van de Nederlandse consument op het gebied van duurzaamheid en de maatschappelijk rol van bedrijven en is een alarmerende trend. Het goede nieuws is dat toch ongeveer de helft van de consumenten van mening is dat producten milieuvriendelijk moeten zijn en de natuur moeten beschermen.

© DreamstimeFoto: Dreamstime.

In de Rabobank 'Sectorvisie Detailhandel non-food' delen Sectormanagers Peter van Heerde en Olaf Zwijnenburg hun streefbeeld voor de sector richting 2040 en leggen uit dat ook de consument een belangrijke rol heeft in het verduurzamen van de maatschappij.

Voorlichtingscampagnes, educatieve programma's en bewustmakingsinitiatieven kunnen consumptiegedrag positief veranderen. Er ligt een kans in duidelijkere instructies over hoe producten het beste onderhouden, gerepareerd, hergebruikt en gerecycled kunnen worden om zo lang mogelijk mee te gaan.

Bron: Olaf Zwijnenburg

Publicatiedatum: