Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Daling in de verkoop van traditionele lampen kon niet worden gecompenseerd'

Tegenvallende verkopen in China en een teruglopende vraag van zakelijke klanten in Europa hebben een deuk geslagen in de omzet van lichtproducent Signify. De voormalige lichtdivisie van Philips zag de omzet in het laatste kwartaal van het jaar voor de vierde keer op rij dalen. Dat meldt het FD.

Signify, bekend om zijn verlichtingsproducten, heeft recentelijk financiële updates en leidinggevende veranderingen aangekondigd. CEO Eric Rondolat, die sinds 2012 een sleutelrol speelde in het bedrijf en eind 2023 herbenoemd werd voor een nieuwe termijn van vier jaar, heeft verrassend besloten om Signify in april 2025 te verlaten. Deze beslissing, gesteund door de raad van commissarissen, markeert een geplande verandering in het leiderschap, onderstreept door de overtuiging dat het tijd is voor vernieuwing aan de top.

Financieel gezien rapporteerde Signify over 2024 een omzet van €6,14 miljard, wat overeenkomt met de verwachtingen van analisten, maar een daling van 6,6% ten opzichte van het voorgaande jaar vertegenwoordigt. De winst voor rentelasten, belastingen en afschrijvingen (EBITA) viel terug naar €606 miljoen van €670 miljoen het jaar ervoor, in lijn met de marktprognoses. De EBITA-marge zag een lichte daling naar 9,9%, net iets lager dan de doelstelling van 10%. Ondanks de uitdagingen die al halverwege het jaar duidelijk waren, bleef Signify vasthouden aan zijn financiële doelen, in de hoop op een toename in de vraag naar zijn lichtsystemen en consumentenlampen, inclusief Philips Hue.

De verkoop van LED-lampen en lichtsystemen op de consumentenmarkt nam in het vierde kwartaal inderdaad toe, maar dit kon de dalende verkoop van traditionele lampen niet compenseren, waardoor de gewenste EBITA-marge niet werd bereikt. Vooruitkijkend naar 2025, heeft Signify zijn verwachtingen bijgesteld en verwacht nu dat de EBITA-marge stabiel zal blijven, in plaats van de eerder gehoopte stijging.

Bron: FD

Publicatiedatum: