Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Opvallende stijging van aantal exposanten uit Nederland

Fotoreportage Maison&Objet januari 2025

Maandag 20 januari kwam de januari-editie van Maison&Objet in Parijs ten einde. Van 16 tot 20 januari was het Parc des Expositions het epicentrum van internationaal design, interieurinnovatie en creatieve samenwerkingen. Met het thema Sur/Reality bracht deze editie een eerbetoon aan het surrealisme, waarbij de grenzen tussen realiteit en fantasie werden vervaagd. De invloed van deze stroming, die precies 100 jaar geleden een revolutie teweegbracht in de kunst, literatuur en filosofie, was overal op de beursvloer zichtbaar. Het thema kwam tot uiting in droomachtige settings en onverwachte objecten. Van zwevende meubels tot optische illusies. Al houden we het als Wonen360 liever bij de werkelijkheid, het hier-en-nu...

Wat opviel tijdens de beurs was de stijging van het aantal exposanten uit Nederland. In 2024 waren dat er 104, dit jaar groeide dat door naar 120, een plus van 16. Dit kwam volgens ingewijden voornamelijk doordat imm cologne deze januari niet doorging, wat daarnaast ook veel Nederlandse, maar ook Duitse en Belgische bezoekers ertoe aanzette om naar Parijs te trekken. Officiële bezoekcijfers zijn nog niet bekend.

Bekijk hier de fotoreportage die Wonen360 van Nederlandse en Belgische exposanten maakte. Foto Anne-Emmanuelle Thion

Trends gespot
Op het gebied van trends zagen we op de beurs een verschuiving naar bouclé-stoffen in donkerdere crèmetinten, zoals lichtbruin, die een warme en uitnodigende sfeer creëren. Daarnaast ontpopt roze zich blijkbaar als dé nieuwe modekleur voor de aankomende zomer. Een frisse en vrolijke tint die elke ruimte onmiddellijk opfleurt.
Keramiek blijft een geliefd materiaal in de decorwereld. We zien niet alleen een overvloed aan keramische decorstukken, maar ook lampvoeten gemaakt van dit veelzijdige materiaal, vaak gecombineerd met natuurlijke materialen.
Over natuurlijke materialen gesproken, deze zijn niet meer weg te denken uit het huidige interieurbeeld. Van lampenkappen tot stoelen geweven uit natuurgras of behandeld met natuurlijke materialen, het brengt een stukje natuur binnenshuis.
Verder: kleur, kleur en nog eens kleur. Het lijkt erop dat we afscheid nemen van de minimalistische, monochrome interieurs en plaatsmaken voor levendige kleurenpaletten. Ronde vormen blijven een essentieel onderdeel van het interieur, of ze nu gecombineerd worden met rechte lijnen of niet. Ze brengen een zachte, uitnodigende sfeer in elke ruimte.
En ten slotte, zilver is het nieuwe goud! Waar goud lange tijd de favoriet was, zien we nu dat zilver de overhand neemt in de wereld van interieuraccessoires.

Heb jij andere trends gespot? Laat het ons weten: [email protected].

Nederlandse en Belgische inbreng
Maison&Objet 2025 bood een platform voor zowel gevestigde ontwerpers als nieuw talent. In totaal waren er 2380 exposanten te bezoeken, waaronder 120 bedrijven uit Nederland en 139 uit België. Van meubels en accessoires tot verlichting en textiel: de beurs bood een breed scala aan producten en innovatieve ontwerpen die de huidige en toekomstige trends weerspiegelen.


Bekijk hier de fotoreportage die Wonen360 van Nederlandse en Belgische standhouders maakte.

Meer informatie:
Maison&Objet
www.maison-objet.com