Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geberit ziet omzet gestaag groei ondanks uitdagende marktomstandigheden

De Geberit Groep heeft in 2024 een valuta-gecorrigeerde netto-omzetstijging van 2,5% behaald, ondanks een flinke terugval in de Europese bouwsector. De netto-omzet bedroeg CHF 3,085 miljoen, vrijwel gelijk aan het voorgaande jaar, doordat ongunstige wisselkoersontwikkelingen de groei compenseerden. De omzetgroei werd voornamelijk gedreven door hogere verkoopvolumes, mede door het heropbouwen van voorraden bij groothandels in de eerste helft van het jaar en de succesvolle introductie van nieuwe producten. Daarnaast wist Geberit zijn marktpositie verder te versterken. Voor de EBITDA-marge verwacht het bedrijf een lichte daling ten opzichte van 2023.


Foto: Geberit.

In het vierde kwartaal van 2024 bedroeg de netto-omzet CHF 685 miljoen, een daling van 1,3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. Na correctie voor wisselkoerseffecten steeg de omzet echter met 0,7%, ondanks een sterke vergelijkingsperiode in 2023.

Op de Europese markten had de sanitairsector nog steeds te maken met moeilijke omstandigheden, maar de voor wisselkoerseffecten gecorrigeerde netto-omzet steeg toch met 1,9%. De sterkste groei deed zich voor in Oost-Europa (+7,1%), Italië (+6,2%), Benelux (+3,8%) en Duitsland (+3,2%), ondanks een scherpe daling van de marktvraag. De verkoop in Zwitserland bleef stabiel op -0,1%. West-Europa (-2,6%) en Noord-Europa (-4,2%) zagen hun omzet echter dalen, waarbij Noord-Europa vooral werd beïnvloed door de verkoop van de douchewandenactiviteiten van Geberit. Buiten Europa werd een positieve groei opgetekend in het Midden-Oosten/Afrika (+17,1%), Amerika (+3,0%) en het Verre Oosten/de Stille Oceaan (+0,2%), hoewel de groei in het Verre Oosten werd getemperd door dalingen in China.

In termen van productgebieden steeg de valuta-gecorrigeerde netto-omzet met 4,8% in Installatie- en Spoelsystemen, 1,3% in Leidingsystemen en 1,1% in Badkamersystemen.

Geberit's operationele winstgevendheid zal in 2024 naar verwachting iets lager zijn dan het voorgaande jaar, ondanks volumegroei en lagere directe materiaalkosten. Dit is grotendeels te wijten aan de impact van de looninflatie in veel landen en aanzienlijke investeringen in de versterking van de marktpositie van het bedrijf, waaronder groei-initiatieven in geselecteerde opkomende markten, marketing voor nieuwe productlanceringen, vieringen voor de 150e verjaardag van het bedrijf en digitaliseringsprojecten. Als gevolg hiervan verwacht Geberit een operationele kasstroom (EBITDA) marge die iets lager is dan het voorgaande jaar.

Vooruitkijkend naar 2025 verwacht Geberit een stabilisatie van de vraag in de bouwsector, na sterke dalingen sinds medio 2022. In Europa daalde het aantal bouwvergunningen licht met 1% in de eerste negen maanden van vorig jaar, hoewel de vraag naar nieuwbouw, vooral in Duitsland, Oostenrijk en de Scandinavische landen, naar verwachting nog steeds zal dalen.

De renovatiemarkt, die ongeveer 60% van Geberit's activiteiten uitmaakt, zal naar verwachting een stabiele tot licht positieve groei laten zien. Buiten Europa zal de vraag naar verwachting hoog blijven in India en de Golfregio, terwijl een daling wordt verwacht in China als gevolg van de zwakke nieuwbouw van woningen. Geberit zal zich in 2025 richten op strategische initiatieven, waaronder het uitbreiden van zijn leidingactiviteiten met nieuwe producten, het laten groeien van het segment douchewc's, het nastreven van groei buiten Europa en het specialiseren van zijn keramiekfabrieken.

Meer informatie:
Geberit
[email protected]
www.geberit.com

Publicatiedatum: