Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Gemiddelde tweezitsbank breng 109 euro schade aan de natuur'

Vorig jaar bracht ABN AMRO een rapport uit over de impact van non-food producten op biodiversiteit. Hierin werd duidelijk dat onze welvaart en welzijn sterk afhankelijk zijn van opbrengsten uit de natuur. "Daar moeten we zuinig op zijn, maar ons consumptiepatroon staat hier haaks op. Consumenten kunnen met relatief kleine stappen een grote positieve bijdrage leveren", aldus ABN AMRO.

Uit het in samenwerking met Impact Institute verschenen onderzoeksrapport blijkt een gemiddelde tweezitsbank respectievelijk minimaal 109 euro verlies te veroorzaken aan de natuur en ecosystemen. Om de schade uit deze zogeheten verborgen kosten te compenseren en uiteindelijk te voorkomen voor de maatschappij, zou per product steeds minimaal zo'n bedrag in de keten geïnvesteerd moeten worden. De jaarlijkse wereldwijde verkoop van alleen al deze drie producten leidt volgens ons onderzoek tot een biodiversiteitsverlies van minstens 28 keer de oppervlakte van de Veluwe in één jaar. En dat is nog maar het topje van de ijsberg gezien de hoeveelheid andere producten.


Foto: Dreamstime.

Vuistregels voor de consument
In het rapport gaat de aandacht vooral uit naar het bedrijfsleven, waardoor het gedrag van de consument onderbelicht blijft. Maar ook de consument kan veel doen om de impact van producten – en in dit geval sneakers, bankstellen, smartphones – op biodiversiteit te verminderen. De belangrijkste vuistregels zijn daarbij: koop minder, onderhoud de producten goed om de levensduur te verlengen, repareer indien mogelijk of koop gerefurbishede of tweedehands producten in plaats van nieuwe aan te schaffen.

Volgens de Monitor Merk en Maatschappij 2024 vindt bijna de helft van de consumenten dat producten milieuvriendelijk moeten zijn en de natuur, inclusief planten en dieren, moeten beschermen. Om aan dit bewustzijn invulling te geven is het belangrijk om bij elke aankoop onszelf af te vragen: 'Wat is de impact van dit product op de biodiversiteit?' Hoewel dit een cruciale vraag is, kunnen de meeste retailers hier nog geen bevredigend antwoord op geven. Dit is teleurstellend, omdat meer dan de helft van de consumenten verwacht dat bedrijven hen actief informeren over hun duurzaamheidsinspanningen. Bovendien verwacht bijna een op de twee mensen dat bedrijven hen begeleiden in hoe zij zelf duurzamer kunnen leven.

Lees hier het complete artikel.

Publicatiedatum: