De markt voor slimme huishoudelijke apparatuur groeide in een jaar van €3,5 miljard naar €3,7 miljard. Het percentage huishoudens met slimme huishoudelijke apparaten bleef stabiel op 27%. Gemak en comfort (52%) zijn de belangrijkste aankoopredenen. Dit blijkt uit de achtste editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.400 Nederlanders.
Foto: Dreamstime.
Stijging van €200 miljoen
Nederlandse huishoudens hebben voor €3,7 miljard aan slimme huishoudelijke apparatuur in huis. Dat is een groei van ruim €200 miljoen euro ten opzichte van 2023. Net als in 2023 hebben de categorieën 'rolluiken / gordijnen' en 'zonwering' het grootste aandeel. Zonwering en rolluiken / gordijnen hadden zowel de hoogste gemiddelde bestedingen als totale bestedingen.
Bezit blijft op 27%
Meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens (27%) bezit slimme huishoudelijke apparatuur. Dat is net zo veel als een jaar eerder en komt neer op ruim 2,3 miljoen huishoudens. Het populairste product blijft de robotstofzuiger (11%). Het bezit is met 1%-punt gestegen. Ook het aantal huishoudens met een slimme wasmachine, droger of vaatwasser steeg met 1%-punt.
Gemak en comfort van belang
De belangrijkste reden voor de aanschaf van slimme huishoudelijke apparatuur is het gemak en comfort (52%) dat deze producten bieden. Daarnaast zitten de slimme functies soms simpelweg toevallig op het apparaat (28%). Een kwart (25%) wilde het oude product vervangen.
Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl