Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gordijnen en zonwering in top: markt van slimme huishoudapparatuur stijgt naar €3,7 miljard

De markt voor slimme huishoudelijke apparatuur groeide in een jaar van €3,5 miljard naar €3,7 miljard. Het percentage huishoudens met slimme huishoudelijke apparaten bleef stabiel op 27%. Gemak en comfort (52%) zijn de belangrijkste aankoopredenen. Dit blijkt uit de achtste editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.400 Nederlanders.


Foto: Dreamstime.

Stijging van €200 miljoen
Nederlandse huishoudens hebben voor €3,7 miljard aan slimme huishoudelijke apparatuur in huis. Dat is een groei van ruim €200 miljoen euro ten opzichte van 2023. Net als in 2023 hebben de categorieën 'rolluiken / gordijnen' en 'zonwering' het grootste aandeel. Zonwering en rolluiken / gordijnen hadden zowel de hoogste gemiddelde bestedingen als totale bestedingen.



Bezit blijft op 27%
Meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens (27%) bezit slimme huishoudelijke apparatuur. Dat is net zo veel als een jaar eerder en komt neer op ruim 2,3 miljoen huishoudens. Het populairste product blijft de robotstofzuiger (11%). Het bezit is met 1%-punt gestegen. Ook het aantal huishoudens met een slimme wasmachine, droger of vaatwasser steeg met 1%-punt.

Gemak en comfort van belang
De belangrijkste reden voor de aanschaf van slimme huishoudelijke apparatuur is het gemak en comfort (52%) dat deze producten bieden. Daarnaast zitten de slimme functies soms simpelweg toevallig op het apparaat (28%). Een kwart (25%) wilde het oude product vervangen.

Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl

Publicatiedatum: