De spotmarkt voor containervervoer op de belangrijke Aziƫ-Europa-route blijft kampen met forse prijsdalingen. Volgens de meest recente cijfers van de World Container Index van consultancybureau Drewry is het gemiddelde tarief voor het transport van een veertigvoets container (FEU) van Shanghai naar Rotterdam deze week opnieuw scherp gedaald. De tarieven zijn met bijna 400 dollar gedaald, een daling van 8%, van 4774 dollar vorige week naar 4375 dollar deze week. Dat meldt Nieuwsbald Transport.
Met deze daling ligt het tarief nu 1% onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Dat markeert een opmerkelijke omslag; een week geleden lagen de tarieven nog 33% hoger dan vorig jaar rond dezelfde tijd.
Foto: Dreamstime
Oorzaken van de daling
De afname van de vrachttarieven kan worden toegeschreven aan meerdere factoren:
- Verminderde vraag: Wereldwijde economische onzekerheden, inflatie en hoge energieprijzen hebben geleid tot een afnemende vraag naar goederen vanuit Europa.
- Overcapaciteit: Rederijen hebben te maken met een overschot aan capaciteit doordat eerder geplaatste megaschepen nu in de vaart zijn genomen.
- Verstoringen in de toeleveringsketen: Hoewel de verstoppingen in grote havens grotendeels zijn opgelost, blijven de fluctuaties in de vraag problematisch.
Toekomstperspectief
Experts verwachten dat de druk op de tarieven de komende maanden kan aanhouden. Sommige rederijen hebben aangekondigd vaarschema's aan te passen en capaciteit uit de markt te halen om verdere prijsdalingen te beperken. Het traditionele piekseizoen rond het Chinese Nieuwjaar zou enige verlichting kunnen bieden, maar de onzekerheid over de wereldwijde economische situatie blijft een belangrijke factor.
Daarnaast zijn de markten in afwachting van de impact van nieuwe milieumaatregelen zoals de invoering van de IMO 2023-regels, die de uitstoot van broeikasgassen door schepen moeten verminderen. Deze regels kunnen op de middellange termijn mogelijk zorgen voor hogere kosten in de sector.
Gevolgen voor de logistieke sector
Dalende vrachttarieven hebben gemengde effecten. Importeurs en retailers profiteren van lagere transportkosten, terwijl rederijen hun winstmarges onder druk zien staan. Veel spelers in de sector blijven alert op verdere marktverschuivingen en proberen met dynamische prijsstrategieƫn hun marktaandeel te behouden.
Met de mondiale economische ontwikkelingen in het vizier blijft de containerlijnvaart een sector waarin flexibiliteit en aanpassingsvermogen cruciaal zijn.