Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Column van Marieke van Proosdij van Pimpelwit Interieur:

'De kracht van social media inzetten: zo doe je dat'

Als interieurexpert in de consultancy vindt Marieke van Proosdij het een fascinerend voorbeeld van de kracht van social media in retail. "Je hoort regelmatig over het belang van influencers en visuele content, maar om het effect zélf te ervaren, gaf me inzichten die ik graag met je deel."

Marieke van Proosdij van Van Proosdij & Van de Bunt Consultancy trainen personeel tot goede adviseurs en onderzoeken ook de andere kant voor de ultieme klantbeleving. Iedere maand schrijven ze een informatieve column. Deze maand: 'De kracht van social media inzetten: Zo doe je dat!'


"Als interieurontwerper én gepassioneerd interieurliefhebber haal ik overal inspiratie vandaan. Winkels, events en beurzen zijn voor mij niet alleen een bron van ideeën, maar ook een manier om trends en klantbeleving in de praktijk te ervaren. Dit laatste ook van groot belang voor onze consultancy bij retailers. Vorige week besloot ik weer eens een rondje 'interieurwinkel' te doen, en wat een ontdekkingstocht werd het! Eén ervaring in het bijzonder bleef me bij en geeft stof tot nadenken over hoe retailers social media nog beter kunnen inzetten om hun verkoop en klantbeleving te verbeteren.

Mijn tocht bracht me naar een grote online retailer met een fysieke showroom. Een perfect concept voor consumenten die graag eerst willen zien en voelen wat ze online hebben uitgezocht, zoals een bank of een eettafel. Terwijl ik door de showroom dwaalde, belandde ik achterin waar zich de outlet bevond. Mijn hart maakte een sprongetje. Een outlet is voor mij, en voor wie niet, altijd een klein paradijsje; misschien vind ik iets unieks voor thuis of mijn kantoor. En ja hoor, binnen no-time stond ik met een arm vol producten…had ik die nodig…? bij de kassa.

Toen de jongen achter de kassa vroeg hoe ik van de showroom wist en of ik speciaal voor de outlet was gekomen, begon het interessante deel van mijn bezoek. Wat bleek? De outlet was de laatste weken een soort hotspot geworden voor Instagram-liefhebbers. Waarom? Simpel: een bekend gezicht uit de interieurwereld had een bezoek gebracht, een reel gemaakt waarin zij met een auto vol meubels en accessoires vertrok, en die gedeeld op Instagram. Het resultaat: een dagelijkse stroom aan nieuwsgierige bezoekers en een bijna lege outlet.

De sleutel tot succes: Inspiratie en strategie
Wat kunnen retailers hiervan leren? Hier een paar tips om sociale media effectief in te zetten:

  1. Werk samen met influencers
    Investeer in samenwerkingen met influencers die passen bij je merk en doelgroep. Een enkele reel of post kan een enorme boost geven aan je zichtbaarheid en klantbeleving. Authenticiteit is hierbij cruciaal. Kies iemand die oprecht enthousiast is over je producten.
  2. Creëer fotogenieke plekken in je winkel
    Wil je dat klanten content delen? Zorg dan voor een omgeving die uitnodigt tot fotograferen. Denk aan een opvallende wand, een bijzondere styling of een hoek met opvallende producten.
  3. Speel in op exclusiviteit
    Mensen houden van het idee dat ze iets unieks ontdekken. Een outlet met beperkt beschikbare producten of speciale acties is een uitstekende manier om dit gevoel te creëren.
  4. Stimuleer user-generated content
    Moedig klanten aan om hun bezoek vast te leggen en te delen. Dit kan bijvoorbeeld door een specifieke hashtag of door ze te belonen met een kleine korting op hun volgende aankoop.
  5. Zorg voor een consistent verhaal
    Instagram en andere platforms zijn een verlengstuk van je winkelbeleving. Gebruik dezelfde stijl, toon en branding in je posts als in je fysieke winkel. Dit zorgt voor herkenning en versterkt je merk.

Het rondje retail dat ik vorige week deed, bracht me nieuwe inzichten, maar herinnerde me ook aan het belang van een goed uitgedachte marketingstrategie. Voor retailers ligt hier een enorme kans: door social media slim in te zetten, kun je je merk versterken, klanten inspireren en uiteindelijk je verkoop verhogen."

Meer informatie:
Van Proosdij en Van de Bunt Concultancy
Marieke van Proosdij: 06 55385650
Mignon van de Bunt: 06 27208727
[email protected]
www.vanproosdijenvandebunt.nl

Publicatiedatum: