Miquel van Kessel, de ambitieuze directeur van DESSO Tarkett Home Nederland, heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd binnen de vloerenbranche. Zijn loopbaan begon in januari 2002 als nationaal accountmanager bij Enia Carpet, waarna hij vanaf 2009 verschillende rollen heeft vervuld bij DESSO, waaronder die van salesmanager, voordat hij daar in oktober 2021 de leiding nam als directeur van DESSO Tarkett Home. Met meer dan twintig jaar ervaring, deelt Van Kessel zijn inzichten over de huidige stand van zaken en de toekomstige richting van het Waalwijks bedrijf.
Van Kessel deelt om te beginnen trots mee dat DESSO Tarkett in 2024 een stabiele omzet heeft behouden, met een speciale vermelding voor de groei binnen de PVC-afdeling. "We pretenderen dat we de meest matte vloeren hebben. Ze zijn écht supermat. Matter zijn ze nergens te vinden", weet hij zeker.
"Binnen ons veelzijdige vloerenassortiment is digitale print, verkrijgbaar in visgraat en XXL-planken, op dit moment het mooiste dat we hebben. Op een oppervlakte van 12 vierkante meter is er sprake van een uniek dessin zonder patroonherhaling", legt hij uit. Volgens hem maken verschillende bedrijven voor private labels gebruik van Tarkett's digitale printtechnieken. Hij merkt verder op dat Chinese vloerproducenten deze techniek links laten liggen: "Zij beginnen er niet aan omdat ze er geen volumes mee kunnen halen. Wij zijn er als Tarkett expert in geworden."
Miquel van Kessel met de communicatie verantwoordelijke Wilna Albers (links) en marketingmanager Margot de Kroon.
Op het gebied van duurzaamheid behoort Tarkett tot de voorlopers, stelt Van Kessel. Hij illustreert de milieuvriendelijkheid van hun vloerproducten met een knipoog: "Onze vloeren kun je opeten, zeg ik altijd." Hij benadrukt verder het belang van samenwerking binnen de branche, vooral op het gebied van recycling. "Nu zie je overal recyclingbakken staan van verschillende bedrijven. Maar hoe mooi zou het zijn als we dat samen oppakken? Eén afvalbak waar we samen gebruik van maken, zodat we dicht bij huis kunnen recyclen. We moeten als vloerenbranche over onze schaduw heen stappen." Volgens Miquel draait duurzaamheid uiteindelijk om de juiste manier van recyclen. "We merken dat de consument steeds duurzamer wordt. Ongeveer 20% van de huishoudens zoekt volgens recente cijfers specifiek op het aspect duurzaamheid." Maar de consument raakt steeds meer het overzicht kwijt. "Je hoort veel bedrijven zeggen dat ze bezig zijn met zonnepanelen en elektrische auto's, wat op zich goed is. Maar de vraag is: wat wordt er geproduceerd, wat breng je op de markt? Dat is natuurlijk veel belangrijker."
Teleurstelling
Van Kessel uit zijn teleurstelling over de daadwerkelijke stappen binnen de vloerenbranche: "Rond de coronaperiode sprak iedereen erover om zo duurzaam mogelijk te gaan produceren, vooral in Europa, maar uiteindelijk is daar weinig van terechtgekomen. Het lijkt wel alsof iedereen boter op zijn hoofd heeft. Uiteindelijk gaat het om het onderste regeltje, of er geld verdiend wordt, en dat begrijp ik ook wel. Maar we ontkomen er niet aan steeds meer duurzame producten op de markt te brengen." Hij prijst Tarkett om de duurzame initiatieven die het bedrijf al decennia geleden ondernam: "Toen Tarkett in 2015 DESSO overnam, deden ze al heel veel op het gebied van duurzaamheid, maar dat werd alleen niet van de daken geschreeuwd."
Chinese producten
Van Kessel benadrukt dat Tarkett Desso Home bewust heeft besloten om geen Chinese producten te verkopen. "We staan daar niet achter. Niet alleen gezien de afstand, maar ook vanwege de politieke en sociale omstandigheden. Verder is plak-PVC een goed voorbeeld van wat je vastplakt, zit vast. Na de gebruiksperiode kun je zo'n vloer niet verwijderen, dus beter laten liggen en een andere, niet vast verlijmde, vloer overheen leggen." Hij wijst erop dat Nederland verhoudingsgewijs het meeste plak-PVC verkoopt, maar pleit voor een duurzamer alternatief: "Je kunt PVC beter als hybride vloer los leggen met bijvoorbeeld een klikverbinding. Ik weet, de markt is daar nog niet helemaal klaar voor, er spelen verschillende belangen. Maar ja, je moet ergens beginnen", vindt hij.
Zijn bedrijf blijft innoveren, met plannen om nieuwe, duurzame collecties op het gebied van PVC, vinyl en tapijt te introduceren. "Binnen tapijt stappen we met 18 kwaliteiten over op duurzame gerecyclede garens. Onze eigen tapijttegelfabriek is wereldwijd met een ReStart® terugname- en recyclingprogramma het verst gevorderd op het gebied van duurzaamheid binnen de vloerenbranche", weet hij te vertellen.
Marktleider
DESSO Tarkett staat al jaren bekend als marktleider in het segment van kamerbreed tapijt. Het bedrijf blijft zich sterk ontwikkelen en heeft sinds de overname door Tarkett ook PVC-vloeren aan het assortiment toegevoegd. Hoewel dryback PVC nog steeds het belangrijkste product is, ziet het bedrijf kansen in het verder uitbreiden van het totaalaanbod. "Op de doe-het-zelfzaken na bedienen we de hele vloerenketen," vertelt Van Kessel. "Wij leveren bewust niet aan DHZ-ketens, omdat wij ons richten op hoogwaardige producten die passen bij een premium assortiment."
Vooruitzichten
Voor 2025 verwacht Van Kessel een uitdagend jaar, mede door de stagnerende woningbouw. "Zodra de woningbouw weer op gang komt, zal de vraag naar vloerbedekking ook aantrekken," voorspelt hij. Ondanks deze uitdagingen blijft DESSO Tarkett vasthouden aan hun eigen groeistrategie. Duurzaamheid speelt hierin een centrale rol.
Het bedrijf is actief bezig met zowel grote als kleinere projecten, ook in nauwe samenwerking met lokale retailers. "We willen een positieve impact maken op de branche en samen zoeken naar innovatieve oplossingen, zoals rigide vloeren, die bijdragen aan een duurzamere toekomst."
Voor het komende jaar heeft DESSO Tarkett de lancering van meerdere nieuwe collecties op de agenda staan. Hiermee willen ze hun positie als marktleider verder versterken en inspelen op de veranderende wensen van de consument. Met een duidelijke focus op kwaliteit, duurzaamheid en innovatie blijft het vloerbedekkingsbedrijf bouwen aan een sterke toekomst, waarbij vertrouwen en samenwerking centraal staan.
Tweede wolboek
DESSO Tarkett werkt op dit moment aan een tweede wolboek, waarmee het aanbod in wollen tapijten verder wordt uitgebreid. "Wol is een onderschat product", stelt Van Kessel. "Er is een specifieke doelgroep die bewust kiest voor wollen tapijten, omdat het heerlijk aanvoelt, warmte uitstraalt, duurzaam is en unieke kwaliteiten heeft. Alle DESSO Tarkett tapijtcollecties zijn bovendien ook als vloerkleed op maat verkrijgbaar, wat de veelzijdigheid van het assortiment onderstreept.
Grootste omzetmaker
Binnen de tapijtsector zijn vooral zachte garens momenteel enorm populair. "Dit is voor ons de grootste omzetmaker", benadrukt hij. Recent heeft Desso Tarkett drie nieuwe tapijtkwaliteiten geïntroduceerd, met een sterke focus op comfort en uitstraling. Van oudsher staat het bedrijf bekend als dé specialist in Bouclé-tapijten, en die expertise behouden ze tot op de dag van vandaag. Een opvallende trend is de terugkeer van tapijt in slaapkamers. "We zien echt een opmars van tapijt in slaapkamers, en ik ben ervan overtuigd dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten," aldus Van Kessel.
Het belang van kleur
Ook op het gebied van PVC-vloeren blijft DESSO Tarkett innoveren. De kleuren en dessins spelen bij PVC- collecties een belangrijk rol. We zien een duidelijke verschuiving naar donkere en vooral warme tinten. "Als Tarkett kunnen we ontzettend snel schakelen en inspelen op actuele trends. We hebben de flexibiliteit om snel te wisselen binnen onze collecties. Op dit moment bestaat overigens ruim 40% van alle verkochte vloerbedekking uit PVC, wat het belang van dit segment aangeeft."
Bedrijfscultuur
Van Kessel benadrukt tot slot de sterke bedrijfscultuur binnen DESSO Tarkett, waar medewerkers zich als een vriendenteam opstellen, wat bijdraagt aan het succes en de continuïteit van het bedrijf. "Ik kom elke dag met plezier naar kantoor om mijn collega's te zien. We hebben goud in handen dat we samen verder willen uitbouwen," zegt hij. Met een blik op de toekomst en de uitdagingen die voor ons liggen, blijft Van Kessel vastbesloten om de groeistrategie van het bedrijf voort te zetten, met een sterke focus op duurzaamheid en innovatie.
Met een verkoopteam van acht buitendienstmedewerkers - inclusief Van Kessel die de grotere prospects onder zijn hoede heeft - en een sterke focus op innovatie, kijkt de directeur dus met vertrouwen uit naar het nieuwe jaar: "2025 wordt ongetwijfeld een uitdagend jaar, maar ik ben ervan overtuigd dat het ook veel kansen zal bieden. Als concurrerende bedrijven zullen we elkaar blijven uitdagen, maar op het gebied van duurzaamheid zullen we meer moeten samenwerken om echt impact te kunnen maken."
Meer informatie:
Tarkett BV
Taxandriaweg 15
5142 PA Waalwijk
Tel. 0416684100
www.dessotarkett.nl