De internationale containervaart wordt momenteel gedomineerd door spanningen rond het aantreden van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump en een dreigende staking in Amerikaanse havens. Deze ontwikkelingen zorgen voor stijgende containerprijzen, terwijl op de langeretermijnovercapaciteit in de sector tot prijsdalingen kan leiden. Dat meldt Het Financieele Dagblad (FD).
Foto: Dreamstime.
Prijsstijgingen door Trump en havenstakingen
Trumps aangekondigde invoerheffingen van 60% op Chinese goederen hebben geleid tot een toename in bestellingen vanuit de Verenigde Staten. Deze 'frontloading' drijft de vraag naar containervervoer tussen China en de VS op, waardoor de tarieven naar recordhoogtes stijgen.
Daarnaast leidt een dreigende staking in Amerikaanse havens tot verdere prijsverhogingen. Havenwerkers verzetten zich tegen plannen voor verdere automatisering, wat banen zou kosten. Trump steunt de havenwerkers in hun protest. Bedrijven proberen de mogelijke gevolgen van een staking te vermijden door hun transport te versnellen.
Problemen in de Rode Zee houden prijzen hoog
De tarieven blijven ook relatief hoog door problemen bij de Rode Zee. Beschietingen door Houthi-rebellen dwingen schepen sinds december 2023 via Kaap de Goede Hoop te varen, wat de reis met negen dagen verlengt. Dit vraagt om meer capaciteit, die niet onmiddellijk beschikbaar is, wat de prijzen verder opdrijft.
Vooruitzichten 2025
Ondanks de huidige prijsstijgingen maakt de sector zich zorgen over overcapaciteit. Tijdens de coronapandemie bestelden rederijen massaal nieuwe schepen. Veel van deze schepen zijn inmiddels geleverd, en de resterende aanwas in 2025 zal de overcapaciteit verdubbelen tot 7%-8% van de vloot.
Bron: FD