Hielke Spoelstra, 49 jaar oud, maakte acht jaar geleden de overstap van de elektronicabusiness naar de woonbranche. Hij werkt nu als verkoper bij Prominent, waar hij zijn klanten helpt met het kiezen van meubels die passen bij hun behoeften en wensen. Hielke vindt dat zijn werk veel verder gaat dan het simpelweg verkopen van stoelen. "Je moet je klanten behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden", vertelt hij in een interview met Werk in de Winkel.
Elke werkdag begint Hielke met het in orde maken van de winkel: het controleren van de stalen en zorgen dat de stoelen goed gepositioneerd staan. Daarna helpt hij klanten en verdiept zich in zijn productkennis. Zijn werk gaat verder dan de verkoop van producten; het draait om het achterhalen van de behoeften van de klant en het geven van gedegen uitleg.
Voor Hielke is de grootste voldoening niet alleen het behalen van verkoopdoelen, maar vooral het zien van blije klanten die de winkel verlaten. Hij waardeert niet alleen de omzet, maar ook de gesprekken die hij heeft met klanten. Zelfs als er geen verkoop plaatsvindt, is de waardevolle interactie met de klant voor hem belangrijk.
Lees hier het complete interview.