De Drewry World Container Index (WCI), een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is deze week met 3% gestegen tot $3.905 per container, zo blijkt uit de wekelijkse beoordeling van Drewry Supply Chain Advisors. Hoewel dit tarief 62% lager ligt dan de piek van $10.377 tijdens de pandemie in september 2021, is het nog steeds 175% hoger dan het pre-pandemische gemiddelde van $1.420 in 2019.
Het jaar-tot-datum gemiddelde van de composietindex bedraagt eveneens $3.905, wat $1.040 hoger is dan het 10-jaarsgemiddelde van $2.865. Dit gemiddelde is beïnvloed door de uitzonderlijke prijsstijgingen in de Covid-periode tussen 2020 en 2022.
Foto: Dreamstime.
Ontwikkeling van vrachttarieven
De stijgingen zijn met name zichtbaar op routes van Shanghai naar Amerika. Zo stegen de tarieven van Shanghai naar Los Angeles met 7% ($330) naar $4.829 per 40ft container. De tarieven van Shanghai naar New York namen toe met 6% ($371) tot $6.445 per container.
Ook op andere routes werden prijsstijgingen genoteerd. Vrachttarieven van Rotterdam naar Shanghai en van New York naar Rotterdam stegen beide met 2% naar respectievelijk $516 en $838 per container. Daarentegen daalden de tarieven van Shanghai naar Rotterdam licht met 1% ($45) tot $4.774 per container. De routes van Shanghai naar Genua, Los Angeles naar Shanghai en Rotterdam naar New York bleven stabiel.
Positie rederijen
De containerblog LinerLytica stelt dat rederijen momenteel in een sterkere positie verkeren dan enkele maanden geleden. "2024 wordt het meest winstgevende jaar voor containerrederijen buiten de COVID-winstjaren van 2021 en 2022, ondanks het hoogste niveau van nieuwe containerleveringen in de afgelopen 60 jaar", schrijft de blog. "De gezonde winsten zijn te danken aan de impact van omleidingen via de Rode Zee, die het grootste deel van de 2,94 miljoen TEU aan nieuwe capaciteit hebben geabsorbeerd die in de afgelopen 12 maanden is geleverd. Dit heeft zowel de vracht- als de chartermarkt op een hoog niveau gehouden."
"Vrachttarieven blijven aan het einde van het jaar sterk presteren. Tarieven voor Azië-Europa behouden hun recente winst, terwijl de trans-Pacifische tarieven een sterke rally hebben doorgemaakt om eerdere verliezen sinds oktober goed te maken. Deze marktimpuls geeft rederijen een sterkere positie in de jaarlijkse onderhandelingen over contracttarieven. Hierdoor kunnen zij marginale verhogingen realiseren ten opzichte van de tarieven van vorig jaar."
Vooruitzichten
Drewry verwacht dat de tarieven op de trans-Pacifische routes de komende week verder zullen stijgen. De belangrijkste drijfveren zijn het anticiperen op de mogelijke havenstakingen van de International Longshoremen's Association (ILA) in januari 2025 en de verwachte tariefverhogingen onder de aankomende Trump-administratie.
Bron: Drewry