In een uitgebreid interview met Wonen360 deelt Rob van Prooijen, de drijvende kracht achter Concepts & Companies (C&C), openhartig over de groei, uitdagingen en toekomstvisie van zijn onderneming. C&C, een bedrijf dat zich onderscheidt door zijn innovatieve aanpak in de retailsector, heeft een jaar vol ontwikkelingen, prestaties en strategische zetten achter de rug.
Van Prooijen, met zijn scherpe inzicht en vooruitstrevende blik, neemt ons mee door de belangrijkste momenten van 2024, deelt de lessen die hij en zijn team hebben geleerd en werpt een blik op wat 2025 in petto heeft voor C&C en zijn aangesloten leden. Met de toevoeging van meer dan 20 nieuwe winkels aan het portfolio en de lancering van een reeks innovatieve marketingtools, blijkt het afgelopen jaar een mijlpaal te zijn in de voortdurende evolutie van het bedrijf. Ondanks de uitdagingen die gepaard gaan met snelle groei en een veranderende markt, blijft C&C zich inzetten voor het succes van zijn leden, gedreven door een missie om de retailervaring te transformeren. Dit artikel biedt een diepgaande blik op de strategieën, successen, en de mens achter een van de meest vooruitstrevende bedrijven in de retailsector.
1. Hoe heeft C&C zich in het afgelopen jaar ontwikkeld?
Rob van Prooijen: "Voor C&C was 2024 een belangrijk jaar, waarin bijzondere prestaties zijn verricht. De organisatie heeft zich goed ontwikkeld en is gegroeid met meer dan 20 winkels, iets om erg dankbaar voor te zijn. In 2023 is Gerwin Bast als marketingmanager bij C&C gekomen en dat heeft in 2024 zijn vruchten afgeworpen. Gerwin is in korte tijd uitgegroeid tot een volwaardig sparringpartner voor grote leden met heel specifieke wensen op het gebied van marketing, die hij met veel enthousiasme adviseert en begeleidt. Dat gaat zo goed dat er inmiddels naast hem ook weer een extra online marketeer is aangesteld. Dat heeft geleid tot een nieuw pakket aan marketingtools dat door de winkels enthousiast wordt omarmd en waarmee in 2025 weer veel voetjes over de vloer van onze aangesloten leden zullen worden geworven. Een totaal nieuwe manier van adverteren op Google, een innovatieve aanpak van adverteren op Facebook en Instagram. Daar waren we al enthousiast mee bezig, maar door diepgaandere kennis hebben wij deze tools effectiever kunnen maken waardoor de ondernemer meer resultaat voor een kleiner budget bereikt. Veel bewondering voor het team van Cozy – Homes dat in 2024 maar liefst drie nieuwe winkels opende, waaronder een flagship store bij Eurofleur in Leusden. Verder is er met veel enthousiasme gewerkt aan de 'winkel van de toekomst', waar met acht werkgroepen is samengewerkt aan een visie voor 2030. Een visie waar onze leden mee aan de slag kunnen. En dan zijn de websites van IMP ook nog vernieuwd, naast die van Colors@Home en Voor Verf & Wonen die al in 2023 waren aangepakt."
2. Welke uitdagingen ben je in 2024 tegengekomen en hoe heb je deze aangepakt?
Rob van Prooijen: "Het waren er een paar: voor de winkels van Berg&Berg hebben we in drie maanden tijd 16 websites moeten bouwen en lanceren. Een enorme klus die gelukkig goed geslaagd is en waarvoor we van Berg&Berg een groot compliment hebben gekregen. Wij zijn blij dat wij die handschoen hebben opgepakt en hebben kunnen laten zien dat we ook voor grote partijen een heel goede partner kunnen zijn als het om digitale marketing gaat. Het heeft ook de kennis van onze mensen een boost gegeven en dat kunnen wij weer in ons dagelijks werk gebruiken. Er zijn ook dingen niet gelukt. We gaan eind 2024 afscheid nemen van een zeer gewaardeerde collega, maar het is ons nog niet gelukt daar een opvolger voor te vinden. Aan kandidaten geen gebrek, maar de juiste zat er nog niet bij. De interne organisatie is door de groei van de laatste jaren een beetje onder druk komen te staan en daarvoor is per aanstaande januari een operationeel manager aangesteld. Hij gaat ervoor zorgen dat de interne processen van C&C weer eens goed in de steigers worden gezet. Vreselijk belangrijk, want de binnendienst is een heel belangrijke vraagbaak voor winkels en leveranciers en daarmee essentieel voor onze dienstverlening. Zo kunnen we onze buitendienst ontlasten waardoor zij meer tijd aan de winkels kunnen geven. We merken dat, nu de economie er weer wat minder rooskleurig voor staat, winkels behoefte hebben aan beter cijfermateriaal om te weten waar ze aan moeten werken. Daarvoor moeten data op een andere manier worden geordend zodat winkels houvast krijgen en weten wat te doen. Daar zijn we eind 2024 mee begonnen en het bleek een schot in de roos. Er zijn natuurlijk ook wat winkels gesloten vanwege leeftijd. We trachten die winkels aan anderen over te dragen. Dat lukt gelukkig af en toe wel, maar helaas niet altijd."
3. Hoe gaat C&C om met de stijgende kosten?
Rob van Prooijen: "Een gevaarlijke ontwikkeling is inderdaad de stijging van kosten voor onze leden. Je hoeft de krant maar open te slaan en je ziet dat ketens onder die druk bezweken zijn of nog gaan bezwijken. Wij helpen onze leden met analyses van bijvoorbeeld hun personeelsbestand en andere kosten om te zien of daar geen overdaad in zit. We kijken goed naar de taken die moeten worden vervuld en de mensen die dat moeten doen. Verder is het natuurlijk zaak dat de omzetten op peil blijven. Stijgende kosten zijn gevaarlijk, maar terugval in omzet is nog gevaarlijker. Dus scherp aan de wind zeilen en zorgen voor traffic op de winkelvloer is wat echt belangrijk is geworden. Daar hebben we de term Marktdominantie voor gelanceerd. We willen onze ondernemers helpen een dominante speler in hun marktgebied te zijn en te doen wat daarvoor nodig is. Het effect van een groot marktaandeel is bij velen niet bekend, maar een heel belangrijke factor in het rendement van een bedrijf. Omdat wij onze marketing direct aan de winkel koppelen, is het mogelijk omzet, marge en kosten direct te beïnvloeden. Niet voor niets al 25 jaar de missie van C&C."
4. Wat zijn de belangrijkste lessen die je in het afgelopen jaar hebt geleerd?
Rob van Prooijen: "Dat het heerlijk is om met het team je eigen koers te kunnen blijven varen en te kunnen investeren in mensen en middelen zonder bij wie dan ook om toestemming te moeten vragen. Wat wij vandaag met elkaar bedenken, komt morgen tot leven in ons bedrijf. Dat het erg goed is wanneer een team voor grote uitdagingen wordt gesteld en alles op alles moet zetten om die te halen. En dat het ondanks alle digitale hulpmiddelen zo fijn is om met leden en leveranciers weer bij elkaar te komen en elkaar te zien en spreken. En als laatste dat iedere organisatie het van tijd tot tijd nodig heeft om aan zichzelf de vraag te stellen: Waarom doen wij dit zo? Kan het beter, sneller? Dat streven naar perfectie, iets wat onbereikbaar is, mag nooit verdwijnen."
5. Ga je nog iets speciaals doen rond de kerstperiode?
Rob van Prooijen: "Het is de ideale periode om afstand te nemen en een beetje na te denken over het afgelopen jaar. Heel voorzichtig wat plannetjes te maken en vooral veel met elkaar zijn. Wij houden van koken en dat is een heerlijk tijdverdrijf met als beloning een gezamenlijke maaltijd."
6. Wat kunnen we in 2025 van C&C verwachten?
Rob van Prooijen: "Een vernieuwde toolbox met marketinginstrumenten voor onze winkels. Een nieuwe site voor Concepts & Companies. Dat was een beetje als de schoenen van de kinderen van de schoenmaker: klanten gaan altijd voor. De nieuwe site zal interactiever zijn en meer informatie over ons bedrijf als partner voor retailers bieden. Een programma voor sessies met ondernemers om met elkaar te sparren. Wij merken dat de uitwisselingen van gedachten en ervaringen voor iedereen een bron van inspiratie is. Er wordt gewerkt aan nieuwe (deel)concepten voor onze leden, waar ik nu nog niet veel over kan zeggen. Verder willen we de websites van alle formules weer eens onder de loep nemen, om bijvoorbeeld de vindbaarheid van onze winkels te verbeteren waar mogelijk. We zullen in 2025 een magazine voor Colors@Home gaan ontwikkelen. Verder gaan we de formules nog scherper en duidelijker positioneren om de herkenbaarheid voor de consument en het onderscheid van concurrenten te vergroten. Er zullen meer en vaker blogs op de sites van onze ondernemers worden geplaatst. Cozy-Homes heeft veel ambitie en wil vier nieuwe winkels openen in 2025. Voor de formules binnen C&C richten wij ons op circa 10 nieuwe winkels. Kortom, een volle agenda. Voor ons wordt 2025 een druk en belangrijk jaar."
7. Welk bedrijf vind je leuk om te volgen? Of voor welke ondernemer heb je sympathie?
Rob van Prooijen: "Ik volg niemand in het bijzonder. Ik merk dat er op allerlei manieren en via allerlei kanalen wijze dingen worden gezegd en geschreven. Ik probeer daar open voor te staan en ze te gebruiken in mijn dagelijkse leven en de manier waarop ik leidinggeef aan C&C. Het is belangrijk om steeds eerlijk tegen en over jezelf te zijn en te proberen te achterhalen waar en hoe je jezelf kunt verbeteren."
Meer informatie:
Concepts & Companies
Oosteinde 35
3842 DR Harderwijk
(0341) 45 48 00
[email protected]
www.concepts-companies.nl