Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vooral prijzen maken consument voorzichtig

De Nederlandse consument spaart meer en besteedt minder, wat aansluit bij het nog altijd lage consumentenvertrouwen. Uit cijfers blijkt dat de spaarquote van huishoudens steeg van 8,3% eind 2022 naar 10,2% in het tweede kwartaal van 2024.

Volgens de OESO dragen stijgende prijzen van energie, voeding en genotsmiddelen sterk bij aan het pessimisme. Deze producten zijn relatief zichtbaar voor consumenten, en hun prijsstijgingen beïnvloeden inflatieverwachtingen negatief. Hoewel energieprijzen recent daalden, stegen prijzen van voeding (+21%) en tabak (+60%, deels door accijnsverhogingen), wat een groot effect heeft op het uitgavenpatroon.



Naast prijzen noemen consumenten ook geopolitieke ontwikkelingen, zoals de herverkiezing van Donald Trump, als reden voor voorzichtigheid. Hoewel 52% van de respondenten aangeeft hier weinig last van te hebben, ziet 7% dit als hoofdreden voor minder uitgaven.

De combinatie van aanhoudend hoge inflatie, stijgende belastingen en structurele economische factoren zorgt ervoor dat consumenten ook in 2025 waarschijnlijk meer blijven sparen. ING Research verwacht daardoor een beperkte groei in de consumentenbestedingen.

Met deze trends lijkt de Nederlandse consument voorlopig op de rem te blijven staan.

Bron: ING Research

Publicatiedatum: