De veiling van Christie's, L'Art du Luxe: Meesterwerken van het Franse meubilair, behaalde uitstekende resultaten met een totaal van £8,1 miljoen, waarbij de laagste schatting met 109% werd overschreden en 84% per lot werd verkocht.
De veiling vond plaats tijdens Christie's Luxury Week en benadrukte de blijvende aantrekkingskracht van Frans design, van de grandeur van het hof van Versailles tot hedendaagse couturiers. Bieders kwamen van over de hele wereld, waaronder Azië, Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten, waarbij bijna 10% van de deelnemers en kopers nieuw was in deze categorie.
Foto: Christies.
Het meest opvallende lot was een laat Louis XV commode in Japans lak en ebbenhout met ormolu-monument, vrijwel zeker geleverd aan de hertogin de Mazarin voor het château de Chilly-Mazarin, die £ 663.000 opbracht. Andere topresultaten waren onder meer een opvallend Louis XV bureau Plat met vuurverguld brons en Chinees lakwerk van Joseph Baumhauer, een van de slechts twee bekende exemplaren, dat voor £502.000 werd verkocht; een laat-Louis XV commode van amarant, tulpenhout en parket, geleverd aan de hofbankier Micault d'Harvelay in 1774, die 553.000 pond opbracht; en een zeldzaam paar laat-Louis XV-consoles van amarant en acier poli, die 337.000 pond opbrachten.
William Strafford, vicevoorzitter van Europese Meubelen en Decoratieve Kunsten bij Christie's, verklaarde: Vanaf het moment dat deze verkoop werd aangekondigd, waren klanten uit de hele wereld gefascineerd door het raffinement en de zeldzaamheid van de aangeboden stukken. Het feit dat de collectie deel uitmaakte van Christie's Luxury Week gaf een extra gevoel van opwinding omdat deze exquise werken werden gepresenteerd naast juwelen van prestigieuze Franse merken zoals Cartier, Van Cleef & Arpels en JAR. Het succes van de verkoop versterkt Christie's New York verder als bestemming voor buitengewone collecties van decoratieve kunst, na baanbrekende verkopen in de afgelopen jaren uit de collecties van Jayne Wrightsman, Ann en Gordon Getty, en de Rothschilds.
Bron: www.artdaily.com