De tarieven voor spotcontainerschepen zijn blijven dalen nu 2024 bijna ten einde is, maar de vooruitzichten voor het komende jaar blijven onzeker door meerdere dreigende verstoringen. Analisten suggereren dat ondanks de huidige prijsconcurrentie, verschillende belangrijke ontwikkelingen het mondiale scheepvaartlandschap in de komende maanden zouden kunnen veranderen.
Foto: Dreamstime.
Een belangrijke factor is de vorming van een nieuwe alliantie van zeevervoerders die in februari van start gaat. Deze aankomende verschuiving helpt op dit moment om de tarieven lager te houden omdat vervoerders concurreren om marktaandeel. Deskundigen voorspellen echter dat de overgang tot wijdverspreide verstoringen kan leiden, waaronder aanzienlijke schemawijzigingen en lege afvaarten in het tweede kwartaal van 2025. Nieuwkomers op de markt, zoals Hede, SeaLead en TS Lines, zorgen voor nog meer concurrentie, terwijl onafhankelijke maatschappijen zoals Zim en Wan Hai hun activiteiten op de trans-Pacifische routes hebben uitgebreid.
Arbeidsconflicten zijn een ander punt van zorg. Rachel Shames, vicepresident inkoop van CV International, waarschuwde dat een mogelijke staking in de havens aan de Amerikaanse oost- en golfkust in januari voor ernstige verstoringen zou kunnen zorgen. Shames merkte op dat de arbeidsonderhandelingen met de International Longshoremen's Association (ILA) weinig vooruitgang hebben geboekt. Met een werkonderbreking gepland voor half januari zouden de gevolgen voor de ketens verstrekkend kunnen zijn. Er is geen duidelijke indicatie van hoe lang een staking zal duren," zei ze, eraan toevoegend dat de oplossing zal afhangen van verdere onderhandelingen en mogelijke overheidsinterventie.
De onzekerheid wordt nog vergroot door tariefgerelateerde zorgen in verband met de inauguratie van de Amerikaanse president op 20 januari. Shames legde uit dat het nog onduidelijk is of de tarieven voor belangrijke handelspartners van de VS zullen worden gewijzigd en of er vergeldingsmaatregelen tegen Amerikaanse exportproducten zullen worden genomen. Ze beschreef de situatie als een 'startpunt voor onderhandelingen', waarbij de werkelijke impact nog moet worden bepaald.
Deze combinatie van factoren - een herschikking van de alliantie, instabiliteit op de arbeidsmarkt en onzekerheden over het handelsbeleid - heeft begin 2025 tot fragiele vooruitzichten voor de scheepvaartsector geleid. Hoewel de containertarieven relatief laag zijn gebleven, denken sectorwaarnemers dat belangrijke verstoringen de komende maanden tot prijsstijgingen kunnen leiden.
De pandemische jaren brachten een ongekende volatiliteit in de wereldwijde scheepvaartsector, en het komende jaar lijkt klaar voor verdere opschudding. Hoewel de nabije toekomst uitdagingen met zich mee kan brengen, zal de sector ongetwijfeld op zoek gaan naar oplossingen om de ketens te stabiliseren en zich aan te passen aan de veranderende marktdynamiek. Bedrijven die afhankelijk zijn van wereldwijde logistiek zullen wendbaar moeten blijven terwijl ze navigeren door wat opnieuw een onvoorspelbaar jaar belooft te worden.
Bron: www.designerstoday.com