Verkoopleider Jan Doornwaard van Hamat B.V. deelt in een interview zijn inzichten over de ontwikkelingen, uitdagingen en toekomstplannen van het bedrijf, evenals persoonlijke reflecties en inspiratiebronnen. Hamat B.V., bekend om zijn kwalitatieve vloeroplossingen, heeft het afgelopen jaar een opmerkelijke groei doorgemaakt, vooral binnen de Benelux, dankzij de succesvolle lancering van de laatste PVC-collectie, aldus Jan.
<<< Verkoopleider Jan Doornwaard van Hamat.
Hamat is totaalleverancier van schoon- en droogloop-, buiten- en trapmatten, kunstgras, tapijt, karpetten en pvc-vloeren. De producten liggen wereldwijd bij zo'n 6000 klanten, bestaande uit woning- en projectinrichters, tuincentra en doe-het-zelfzaken. Het bedrijf uit Genemuiden timmert al meer dan 35 jaar aan de weg. In de afgelopen jaren maakte het een stevige groei door, ook op het gebied van vloeren.
Duurzaamheidsregelgeving
Ondanks de uitdagingen in de exportmarkt, heeft het bedrijf zich sterk gehouden en blijft het innoveren. Jan benadrukt de uitdagingen rondom duurzaamheidsregelgeving in Europa als een 'rijdende trein' waar Hamat actief mee bezig is. Deze uitdagingen worden aangepakt door te blijven innoveren en zich aan te passen aan nieuwe normen en verwachtingen.
De stijgende kosten van personeel, materialen en logistiek worden door Hamat beheerst door een strategische keuze voor automatisering, die niet alleen de efficiëntie verhoogt, maar ook de output jaarlijks doet toenemen.
Top 2000 café
Jan deelt verder dat een van de belangrijkste lessen van het afgelopen jaar geduld is. "Als commerciële man wil je graag zo snel mogelijk doorstampen, maar soms moet je ook even geduld bewaren voordat dit lukt." Een waardevolle eigenschap voor succes op lange termijn. Persoonlijk kijkt hij uit naar de kerstperiode, waar hij voor het eerst het Top 2000 café zal bezoeken, een ervaring die hij met enthousiasme tegemoet ziet. "Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Met name hoe dit in elkaar steekt."
Voor 2025 belooft Hamat spannende nieuwe ontwikkelingen op het gebied van schoonloopmatten, naast andere innovaties die nog onder de radar blijven. Het bedrijf zet ook sterk in op het optimaliseren van logistieke processen om klanten nog beter te kunnen bedienen. "Dat vergt wel de nodige energie van het personeel op dit moment."
Inspiratie
Jan vindt inspiratie in bedrijven zoals Coolblue met Pieter Zwart aan het roer. "Een fantastische ondernemer die op zo'n jonge leeftijd dit al heeft bereikt. Met name op het gebied van marketing vind ik ze ijzersterk. Erg knap hoe die de laatste jaren zo zijn gegroeid." En voor Action, waarbij hij bewondering heeft voor hun snelle groei. "Daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben."
Meer informatie:
Hamat
Spoelstraat 16
8281 JT Genemuiden
+31 (0)38 – 385 55 28
[email protected]
www.hamat.com