De recente escalatie van importtarieven tussen Rusland en China heeft vragen doen rijzen over de stabiliteit van hun eens zo solide handelspartnerschap. Rusland heeft een fors tarief van 55,65% ingesteld op Chinese onderdelen van glijrails, een essentieel materiaal voor de productie van keuken- en kantoormeubelen, waardoor de Chinese keten van meubilair wordt verstoord.
Door deze tarieven, die meer dan vijf keer zo hoog zijn als die op Europese onderdelen, is het voor Russische bedrijven voordeliger geworden om Chinese afgewerkte meubels te importeren dan om ze zelf te vervaardigen met Chinese onderdelen. De scherpe stijging van de containerkosten, variërend tussen $19.969 en $24.962, heeft al geleid tot annuleringen en terugzendingen van Chinese meubelbestellingen.
Foto: Dreamstime.
Ambtenaren in Vladivostok zijn naar verluidt verantwoordelijk voor het herclassificeren van schuifrailonderdelen als lagertypes, waardoor de tariefverhoging is veroorzaakt. De Russische vereniging van meubel- en houtbewerkingsbedrijven waarschuwt dat deze maatregelen de Russische importsector failliet kan laten gaan en kan leiden tot een stijging van 15% van de meubelprijzen in het hele land.
Chinese commentatoren hebben de aanpak van Rusland bekritiseerd en beschuldigen het land ervan prioriteit te geven aan tariefinkomsten op de korte termijn boven de Chinees-Russische banden op de lange termijn. Sommigen vergeleken deze tarieven met het agressieve handelsbeleid van de VS en benadrukten de ironie van het feit dat Chinese leveranciers de leegte opvulden die Europese bedrijven na het Oekraïneconflict op de Russische markt achterlieten. Anderen speculeren dat Rusland met dit protectionisme zijn afhankelijkheid van Chinese import wil verminderen en zijn eigen productie wil versterken.
Ondanks de wrijving blijft China Ruslands grootste afnemer van hout, dat meer dan 90% van het Russische timmerhout importeert. Deze onderlinge afhankelijkheid is van cruciaal belang geweest voor beide naties, met een bilaterale handel van 240 miljard dollar in 2023. China's export naar Rusland steeg met 47%, terwijl de Russische import naar China, inclusief olie, gas en hout, met 12,7% steeg. De recente tariefgeschillen hebben echter twijfel gezaaid over de veerkracht van hun handelspartnerschap.
Chinese commentatoren hebben ook gewezen op historische grieven, waaronder territoriale geschillen uit het begin van de 20e eeuw, om het wantrouwen in de relatie te verklaren. Zij stellen dat de Russische terughoudendheid om economische voordelen en militaire technologie met China te delen een ongelijk partnerschap onderstreept.
Dit tariefconflict komt op een moment dat de dynamiek van de wereldhandel aan het verschuiven is, waarbij ook de Verenigde Staten hun handelsbeleid herzien. Hoewel de toekomst van de Chinees-Russische betrekkingen onzeker blijft, onderstreept dit incident de kwetsbaarheid van allianties die zijn gebaseerd op wederzijds gemak in plaats van op gedeelde waarden of doelen.
Bron: woodcentral.com.au