Asitrade is een Spaanse groothandel gespecialiseerd in de import van meubilair, antiek en decoratieve artikelen uit verschillende Aziatische landen. Het bedrijf werd in 1999 opgericht na verschillende reizen van de oprichters naar China. Tijdens deze reizen realiseerden ze zich het potentieel en de schoonheid van Aziatische meubels en decoratieve voorwerpen en besloten ze deze unieke stukken naar de Europese markt te brengen.
InteriorDaily sprak met Managing Director Olivier Halluin over hun strategie, toekomstplannen en de uitdagingen waar ze voor staan.
Wat heeft Asitrade geïnspireerd om zich te specialiseren in antieke en handgemaakte meubels uit Azië en hoe ziet u dit aanbod aanslaan op de Europese markt?
''Sinds de oprichting in 1999 heeft Asitrade zich toegelegd op het aanbieden van meubelstukken die zorgvuldig zijn geselecteerd vanwege hun kwaliteit, charme en geschiedenis. Het bedrijf biedt een breed scala aan producten, waaronder zowel antieke als nieuw ontworpen meubelen, die allemaal zijn gerestaureerd en afgewerkt door ambachtslieden die gebruik maken van eersteklas teruggewonnen en gerecycled hout.
Ondanks culturele verschillen hebben Aziatische en Europese meubels enkele overeenkomsten. Beide gebruiken hout als hun belangrijkste materiaal en hebben geavanceerde timmer- en schrijnwerktechnieken ontwikkeld. Maar terwijl Europese antieke meubelen vaak indruk willen maken met hun weelde en sierlijke details, leggen Aziatische antieke meubelen de nadruk op eenvoud en harmonie met de natuur.
Een van de meest opvallende kenmerken van de meubels die Asitrade importeert, is hun tijdloosheid. Deze meubels raken nooit uit de mode omdat ze traditioneel vakmanschap combineren met ontwerpen die relevant blijven in de loop der tijd. Dankzij de kwaliteit en stijl blijven de meubels van Asitrade een populaire keuze voor wie op zoek is naar unieke en duurzame stukken.''
Hoe bent u van plan uw activiteiten in Europa uit te breiden en welke uitdagingen voorziet u?
1. De productportefeuille uitbreiden: Een grotere verscheidenheid aan decoratieproducten aanbieden om verschillende soorten retailers aan te spreken en aan verschillende marktbehoeften te voldoen.
2. 2 . Relaties met leveranciers versterken: Opzetten en onderhouden van sterke leveranciersrelaties om een consistente, kwalitatieve levering te garanderen.
3. 3. Coördinatie en distributie optimaliseren: Verbeter de coördinatieprocessen om snelle en efficiënte leveringen te garanderen, wat cruciaal is om de klanttevredenheid te behouden.
4. Online aanwezigheid uitbreiden: Ontwikkel een robuust e-commerce platform om een breder publiek te bereiken en het winkelen voor retailers gemakkelijker te maken.
5. Neem deel aan beurzen en tentoonstellingen: Woon sectorevenementen bij om de zichtbaarheid van het merk te vergroten en nieuwe zakelijke connecties te leggen.
6. Bied loyaliteitsprogramma's aan: Implementeer loyaliteitsprogramma's voor grossiers die regelmatig inkopen en stimuleer zo herhalingsaankopen.
7. Verken internationale markten: Onderzoek en betreed nieuwe internationale markten waar vraag is naar decoratieproducten.
Lees hier het hele interiew op InteriorDaily (Engels).