Wat doe je als je een dure aankoop hebt gedaan, maar niet tevreden bent en het bedrijf blijkt failliet te zijn? Edith uit Lelystad maakte dit mee. Ze liet een nieuwe vloer leggen door het vloerenbedrijf Dino Tapijt BV, dat al eerder werk voor haar had gedaan. Helaas was de nieuwe vloer instabiel en wiebelde het laminaat. Het bedrijf ging failliet, en Edith kreeg geen reactie toen ze contact zocht voor een oplossing, meldt NU.nl.
Foto ter illustratie: Dreamstime.
Dino Tapijt BV ging failliet in augustus, waarna het bedrijf een doorstart maakte onder de naam DINO Living, met nieuwe eigenaren. Edith dacht dat ze met hen het probleem zou kunnen oplossen, maar de nieuwe eigenaar, de dochter van de oude eigenaar, had geen verplichting om oude problemen op te lossen.
Philip de Ridder van de Rechtswinkel Utrecht vertelt aan NU.nl dat de kans klein dat Edith haar geld terugkrijgt. Bij een faillissement wordt een curator aangesteld om de bezittingen van het bedrijf te verkopen en de schulden te verdelen. De nieuwe eigenaar is vaak niet aansprakelijk voor de schulden van het oude bedrijf. Edith kan zich aanmelden als schuldeiser, maar de kans op een vergoeding is gering. De curator bepaalt hoe de beschikbare middelen worden verdeeld, en de belastingdienst krijgt vaak voorrang.
Henk van Elten, de voormalige eigenaar van Dino Tapijt, legt uit dat zijn dochter de activa van het failliete bedrijf heeft overgenomen, maar geen verplichtingen heeft tegenover Edith. Hij betwijfelt of het probleem met de vloer te wijten is aan het werk van het oude bedrijf, en ziet geen oplossing voor Edith.
Bron: NU.nl