Patrick Janssens van Janssens Oriënt Tilburg deelt zijn perspectieven op het afgelopen jaar en kijkt vooruit naar de toekomst met een mix van realisme en optimisme. Ondanks een jaar dat niet volledig aan de verwachtingen voldeed, ziet Janssens voldoende lichtpunten, vooral door nieuwe buitenlandse klanten en de ontwikkeling van innovatieve, duurzame collecties.
Een blik in de showroom van Janssens Orient Tilburg tijdens de VAKdagen in De Woonindustrie. FOTO WONEN360
De prestaties van retailers, een van de klantgroepen waar Janssens Oriënt Tilburg zaken mee doet, varieerden aanzienlijk. Sommige winkels presteerden constant goed, terwijl andere minder succesvol waren. "Maar we zijn zoals altijd positief gestemd, ondanks de uitdagingen", zegt Janssens. Hij wijst op de samplefase waarin hij met enkele nieuwe, grote internationale partijen in onderhandeling zit als een teken van hoopvolle vooruitzichten.
Hoge omzetten
Reflecterend op de impact van COVID-19, merkt Janssens op dat de tapijtenindustrie, net als vele andere sectoren, een periode van hoge omzetten heeft gekend. Echter, de nasleep van deze periode betekent ook dat de handel momenteel wat rustiger is. "Als je drie, vier jaar geleden een tapijt hebt gekocht, dan ben je nog niet aan een ander toe. Zeker niet als je één van onze kwaliteiten hebt aangeschaft."
Deze rustigere periode biedt echter ruimte voor creativiteit en innovatie. Janssens Orient Tilburg zet in op het ontwikkelen van nieuwe collecties die niet alleen commercieel verantwoord zijn, maar ook voldoen aan de groeiende vraag naar duurzaamheid. "We richten ons op kwaliteit en designs, inclusief nieuwe kwaliteiten die gerecycled kunnen worden", legt Janssens uit. Het bedrijf erkent de toenemende belangstelling van winkeliers en consumenten voor producten met een duurzaam verhaal.
80.000 kleden
Met meer dan 80.000 kleden op voorraad in de hoofdvestiging in Tilburg, die in deze inventarisatieweken handmatig geteld worden, benadrukt Janssens de flexibiliteit en innovatieve kracht van zijn team. De focus ligt op kwaliteit, design, prijs en nu, meer dan ooit, op duurzaamheid. Janssens Orient Tilburg werkt aan het verkrijgen van certificeringen voor hun gerecyclede vloerkleden en besteedt aandacht aan de werkomstandigheden waarin de kleden worden geproduceerd.
De onzekere situatie in Europa en de mogelijke gevolgen voor de interieurbranche houden Janssens en zijn team alert. Toch blijft het bedrijf toegewijd aan het luisteren naar klanten en het ontwikkelen van tapijten die aan diverse behoeften voldoen. Van instapvloerkleden tot antieke topstukken, Janssens Orient Tilburg streeft ernaar een one-stop shopping bestemming te zijn voor elke tapijtliefhebber.
Nieuwe collecties
Vooruitkijkend naar het komende jaar, houdt Janssens details over nieuwe collecties nog even geheim, maar deelt wel dat er geïnvesteerd wordt in zogeheten tuft-robots. Deze technologische innovatie is een antwoord op het afnemende aantal ambachtslieden, een uitdaging waar zelfs de Indiase markt mee te maken heeft, aldus Janssens. "Zo'n robot vervangt al gauw een man of zeven. De uitdaging is wel dat we deze niet overal in kunnen zetten, want op het platteland kan het gebeuren dat je maar drie uur op een dag stroom hebt. Dan heb je niet veel aan zo'n robot."
Patrick Janssens bij de Dhaba-collectie, een handgeweven kleed van ruwe, ongeverfde en ongesponnen wol, die opvalt door zijn dikte en unieke uitstraling. Dit 'schapenvacht' is bijna uitverkocht, maar een collectie in een andere kleur wordt al overwogen. FOTO WONEN360
Meer informatie:
Janssens Oriënt Tilburg
Zevenheuvelenweg 2
5048 AN Tilburg
013 468 59 41
www.janssens-orient.nl
Carpet Rebel
www.carpetrebel.com
Perez Vloerkleden
www.perezvloerkleden.nl