Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dertien gemeenten krijgen 22 miljoen euro om winkelgebied aan te pakken

13 gemeenten ontvangen in totaal € 22 miljoen van het Rijk om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken (EZ) vandaag bekendgemaakt. In veel gemeenten neemt het aantal leegstaande winkels toe, waardoor winkelgebieden minder aantrekkelijk worden voor bewoners en bezoekers. De regeling Impulsaanpak Winkelgebieden helpt gemeenten bij
Minister Beljaarts: "Winkelstraten zijn voor veel steden en dorpen van grote economische en sociale betekenis. Maar deze winkelstraten staan, onder andere door online shopping, onder druk. Steeds vaker worden winkelstraten geconfronteerd met leegstand en verloedering. Het is van groot belang dat gemeenten de middelen hebben om dit probleem tegen te gaan. Zodat winkelgebieden aantrekkelijk en leefbaar blijven voor winkeliers, bewoners en bezoekers.


Blik op de Grote Markt in Bergen op Zoom. Foto Peter Apers | Dreamstime.com

Goedgekeurde projectaanvragen
De 13 gemeenten die een bijdrage van de regeling Impulsaanpak Winkelgebieden ontvangen zijn: Almelo (Overijssel), Bergen op Zoom (Noord- Brabant), Halderberge (Noord-Brabant), Heerlen (Limburg, Hoogeveen (Drenthe), Houten (Utrecht), Kerkrade (Limburg), Leiden (Zuid-Holland), Maastricht (Limburg), Moerdijk- Fijnaart (Noord-Brabant), Nijmegen (Gelderland), Waadhoeke-Franeker (Friesland) en Veendam (Groningen).
In totaal vroegen 41 gemeenten voor deze 4e en laatste ronde financiële ondersteuning aan, voor een gezamenlijk bedrag van iets meer dan € 87 miljoen. Er was in deze laatste tranche € 22 miljoen beschikbaar.
Aantrekkelijk maken gebieden
Nederlandse gemeenten konden financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Door het gebied anders vorm te geven en de kwaliteit van panden en de openbare ruimte te verbeteren wordt de winkelervaring verbeterd. In de projecten die een bijdrage ontvangen is aandacht voor bijvoorbeeld looproutes, afwisseling van het winkelaanbod, toegankelijkheid en de uitstraling van het winkelgebied. Er is daarnaast veel aandacht voor het compacter en daarmee aantrekkelijker maken van het winkelgebied door het vervangen van vierkante meters winkeloppervlak door ander functies, zoals (zorg)woningen en openbaar groen en het aanpakken van bovenliggende woonlagen. Naast de inzet van gemeenten hebben private investeerders een belangrijk aandeel in de realisatie van de projecten.
Succesvolle aanpak
De Impulsaanpak Winkelgebieden heeft inmiddels aan 42 gemeenten in Nederland subsidie toegekend om hun binnenstedelijke winkelgebieden toekomstbestendig te maken. In totaal werd in vier rondes € 88 miljoen beschikbaar gesteld.
Na vier toekenningsronden wordt met alle plannen 135.000 m2 winkelruimte gesaneerd en wordt € 78 miljoen extra geïnvesteerd in de openbare ruimte. De woningopgave speelt bij de projecten een belangrijke rol. Met inzet van de regeling worden meer dan 5.000 woningen gerealiseerd, waaronder ongeveer 1.700 sociale huurwoningen en 1.800 betaalbare woningen.
De subsidie van de regeling heeft dankzij co-financieringsbijdragen van marktpartijen geleid tot een totale investering van een half miljard euro in projecten die centrumgebieden weer aantrekkelijk maken. Naast de financiële ondersteuning, bestaat de Impulsaanpak Winkelgebieden uit een kennisprogramma. Dit loopt tot 2031, wanneer de laatste projecten zijn gerealiseerd.
Publicatiedatum: