Bio-ethanol, haardhout, olielampen, gasbranders en zelfs traditionele kaarsen zijn sinds de geboorte van Tenderflame in 2015 overbodig. In samenwerking met een universiteit in Taiwan werd een speciale brandstof ontwikkeld, die enkel brandt in combinatie met een innovatief roestvrijstalen lont. Sinds 2023 is het hoofdkantoor naar Nederland verhuisd. Martijn Wesselink en Jeroen Wesselink, voorheen bekend van het barbecuemerk The Bastard, positioneerden Tenderflame onder de slogan: 'The Revolutionary Flame'.
Tenderflame biedt een breed assortiment aan haarden, tafelvuur, kaarsen en hun eigen Tenderfuel, met als kernwaarden: Safe, Cosy en Green. Recent is het team versterkt met Clyde Zuurmond. Met de ervaring die hij heeft opgedaan bij Maretti Lighting, wordt hij het aanspreekpunt voor woonwinkels in Nederland. De komende maanden zal hij het land intrekken om een compleet nieuw product te introduceren.
Clyde Zuurmond van Tenderflame.
Passie voor vuur
Het succes van Tenderflame ligt in de innovatieve combinatie van een roestvrijstalen lont en de speciale Tenderfuel-brandstof. Tenderfuel is niet-ontvlambaar, niet-giftig en veilig genoeg om zelfs direct op de brandende lont te gieten. Met een verbrandingstemperatuur van boven de 100 graden Celsius en een zo goed als roet- en geurvrije werking, biedt Tenderflame een duurzaam alternatief voor bio-ethanol, gasbranders en traditionele haarden. "De lont en brandstof zijn samen goed voor 90 patenten, wat onze positie uniek maakt in de markt", benadrukt Clyde, verantwoordelijk voor de uitbreiding in Nederland.
Een groeiend assortiment
Het assortiment van Tenderflame omvat inmiddels meer dan 100 producten, van sfeervolle wandhaarden tot uitgebreide modellen ook voor binnenshuis. Ook is Tenderfuel dit jaar volledig organisch geworden, wat bijdraagt aan de groene missie van het bedrijf. In 2025 introduceert Tenderflame een innovatie: de Cycloflame. Dit product, met zijn hypnotiserende twister-vlam, trok al veel aandacht tijdens recente consumentenbeurzen zoals de vt wonen&design beurs en de Excellent woonbeurs. "De Cycloflame werkt als een magneet op mensen. We hebben al preorders binnen en zien het als een future-proof oplossing die jarenlang relevant blijft", aldus Clyde. "Met dit innovatieve nieuwe product gaan we ongetwijfeld het verschil maken."
Marktuitdagingen en kansen
Een van de grootste uitdagingen voor Tenderflame is het winnen van vertrouwen bij retailers en consumenten. "Het product is revolutionair, maar dat betekent ook dat mensen tijd nodig hebben om het te begrijpen", legt Clyde uit. Toch bieden de veranderende regelgeving rond luchtvervuiling en de dalende populariteit van traditionele haarden kansen. "Onze haarden zijn scherp geprijsd, tussen de 500 en 1500 euro, en bieden een schoon alternatief dat eenvoudig te installeren is. Vier schroeven, en je bent klaar."
De focus ligt momenteel op het introduceren van haarden in Nederland, na een succesvol eerste jaar waarin vooral kleinere producten de markt verkend hebben. "We hebben veel gezaaid en gaan nu het tempo opschroeven", vertelt Clyde. Met de geplande deelname aan de vakbeurs Ambiente in 2025 en een vernieuwde showroom, zet Tenderflame zich stevig in de markt.
Een innovatieve toekomst
Tenderflame zet niet alleen in op esthetiek en innovatie, maar ook op duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid. Het bedrijf biedt een veilige en schone oplossing voor moderne interieurs. "We verkopen in essentie vlammen", concludeert Clyde. "Het is voor veel traditionele woonwinkels een nieuwe productgroep. Er is dus nog heel veel potentie in Nederland. We staan nog maar aan het begin."
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Clyde Zuurmond.
Meer informatie:
Tenderflame
Ingenieur Lelyweg 8
2031 CD Haarlem
[email protected]
www.tenderflame.com
Clyde Zuurmond
[email protected]