De Drewry World Container Index (WCI), een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is deze week met 6% gestegen naar $3.533 per 40ft-container (feu). Hoewel dit 66% lager ligt dan de piek van $10.377 in september 2021, is het tarief nog altijd 149% hoger dan het gemiddelde van $1.420 in 2019, vóór de coronapandemie.
Het gemiddelde samengestelde indexcijfer van Drewry over het jaar tot nu toe (YTD) bedraagt $3.958 per feu, wat $1.104 hoger is dan het 10-jarig gemiddelde van $2.854. Dit gemiddelde wordt echter beïnvloed door de uitzonderlijk hoge tarieven tijdens de pandemiejaren 2020-2022.
Tarieven per handelsroute
De stijging van deze week wordt vooral toegeschreven aan forse tariefverhogingen op routes tussen Azië en Europa. De vrachtkosten van Shanghai naar Genua stegen met 22% (of $1.006) tot $5.496 per feu, terwijl die van Shanghai naar Rotterdam met 19% (of $778) toenamen tot $4.775 per feu. Tegelijkertijd daalden de tarieven op sommige andere routes. Zo daalde het tarief van Shanghai naar Los Angeles met 12% (of $531) tot $3.719 per feu.
Andere routes bleven stabiel of lieten minimale veranderingen zien. Tarieven van New York naar Rotterdam stegen bijvoorbeeld licht met 2% (of $18) tot $807 per feu, terwijl de tarieven van Rotterdam naar Shanghai en Rotterdam naar New York respectievelijk met 1% daalden tot $514 en $2.649 per feu.
Drewry verwacht dat de tarieven op de Trans-Pacific routes in de komende weken zullen stijgen. Deze prognose wordt gedreven door de dreiging van een havenstaking door de International Longshoremen's Association (ILA) in januari 2025. De verwachting is dat bedrijven vóór de staking een logistieke inhaalslag zullen maken, wat extra druk op de tarieven zet.
Bron: Drewry