Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Strijd rond keukenapparatuur ontvlamt

Met het faillissement van Blokker ontstaat er een leegte in de Nederlandse winkelstraten, maar die wordt razendsnel opgevuld door andere spelers. Winkels zoals HEMA, Albert Heijn en Coolblue hebben hun aanbod uitgebreid met huishoudelijke apparaten om een deel van Blokkers marktaandeel over te nemen. Deze snelle reactie onderstreept de aanhoudende concurrentiestrijd in de retailsector.


Foto ter illustratie: Dreamstime.

Strijd om keukenapparatuur ontbrandt
Blokker stond bekend om zijn brede assortiment aan huishoudelijke apparaten, variƫrend van broodroosters tot blenders. Nu het bedrijf uitstel van betaling heeft aangevraagd en winkels hun uitverkoop houden, positioneren concurrenten zich strategisch. HEMA en Albert Heijn hebben inmiddels keukenapparatuur aan hun assortiment toegevoegd. Coolblue, een gevestigde speler in elektronica, lijkt zich niet te laten afschrikken en zet in op extra promoties en een breder aanbod in dezelfde categorie.

"Het faillissement van Blokker was voor velen niet onverwacht", stelt retailjournalist Barbara Rijlaarsdam. Concurrenten hebben hierop geanticipeerd en benutten deze kans om marktaandeel te winnen.

Van familiebedrijf naar faillissement
Blokker, dat sinds 1896 deel uitmaakte van het Nederlandse straatbeeld, is in de afgelopen jaren flink ingehaald door concurrenten zoals Action, Flying Tiger en online platforms. Het bedrijf worstelde met verouderde strategieƫn, interne machtsstrijd en een gebrek aan innovatie. Consumenten gaven de voorkeur aan alternatieven met een scherper prijsbeleid of meer gebruiksgemak.

Volgens Gertjan Slob van Locatus heeft Blokker onvoldoende aansluiting gevonden bij de hedendaagse consument. "Blokker heeft daar niet goed op gereageerd", zegt hij. "Je moet zorgen dat je als winkel een alternatief blijft voor het online kanaal. En dan moet je zorgen dat je echt vernieuwend blijft met hetgeen wat je aanbiedt. Dat doen Action of Flying Tiger beter. En HEMA heeft veel producten die je direct nodig hebt, waarvoor je de winkel kan binnenlopen, zodat je niet hoeft te wachten totdat het bezorgd wordt."

Bron: Algemeen Dagblad

Publicatiedatum: