Voor 4 Seasons Outdoor (4SO), leverancier van premium buitenmeubilair, was 2024 een jaar vol hoogtepunten én uitdagingen. Ondanks het tegenvallende weer bleef het bedrijf investeren in productinnovatie, merkbeleving en klantgerichtheid. Tegelijkertijd zijn de voorbereidingen voor 2025 en zelfs 2026 al in volle gang, waardoor het bedrijf met vertrouwen vooruitkijkt naar het nieuwe jaar.
Innovaties in 2024
"2024 was een jaar vol hoogtepunten", zegt Cees Wevers, verantwoordelijk voor onder meer de marketing bij 4SO. Het bedrijf presenteerde dit jaar een volledig vernieuwde collectie tijdens spoga+gafa, de vakbeurs in Keulen. "De reacties waren lovend, vooral vanuit onze thuismarkt Nederland. Dat is een opsteker voor ons hele team." Hoewel de verkoopcijfers in Duitsland en België iets achterbleven, overheerst de tevredenheid. "De voorverkoop is goed verlopen, en dat geeft vertrouwen richting volgend jaar."
De focus op merkbeleving stond dit jaar centraal bij 4SO. Zo werd een nieuw logo geïntroduceerd, eenvoudiger en herkenbaarder, en werd het innovatieve shop-in-shop-concept uitgerold. Dit concept biedt consumenten de kans om het merk volledig te beleven, zowel online als in de fysieke winkels. "Door een divers en innovatief assortiment neer te zetten en dit op een vernieuwende manier te presenteren, denken we er beter uit te springen bij onze klanten", legt Cees uit.
Naast zakelijke successen kende 2024 ook interne mijlpalen. Medewerker Jeroen Denecke vierde zijn 25-jarig jubileum, een bijzondere prestatie die feestelijk werd gevierd met het hele team. Het jaar wordt afgesloten met een groot kerstfeest in stijl, compleet met het thema 'The Great Gatsby'.
Jaar van uitdagingen
Net als de rest van de tuinmeubelbranche had 4SO te maken met ongunstige weersomstandigheden. "Het weer speelt een grote rol in onze branche. Dit jaar was geen fantastische zomer, en dat zien we terug in de cijfers", zegt Cees. Toch wist 4SO met slimme strategieën het beste uit het jaar te halen. "Onze nieuwe collectie is erg succesvol, en oude voorraden zijn grotendeels uitgefaseerd. Dat is een mooi resultaat."
Een andere uitdaging waar de branche mee kampt, is de klantreis. Volgens Cees ligt hier een belangrijke kans voor verbetering: "Het succes van een speciaalzaak zit hem tegenwoordig in hoe goed de hele klantreis klopt. Van sociale media tot de winkelervaring, alles moet op elkaar aansluiten. Er zijn nog te veel retailers die te lang op dezelfde manier blijven werken."
Vooruitzichten voor 2025
Met het vizier op 2025 blijft 4SO ambitieus. Een belangrijke stap is de deelname aan Maison&Objet, de prestigieuze interieurbeurs in Parijs. "We hopen na alle voorbereidingen ook hier een positieve reactie uit de markt te halen", vertelt Cees. Tegelijkertijd werkt het team al aan de collectie voor 2026. "Zo'n 80% van de ontwerpen staat al op papier, en de eerste samples worden de komende maanden in Indonesië gemaakt."
Het bedrijf blijft nauwlettend externe factoren monitoren, zoals containertarieven en productieplanning. "Een vroeg zonnig voorjaar, lage transportkosten en soepele leveringen kunnen het verschil maken", aldus Cees. "Ik heb een heel goed gevoel bij 2025. We hebben er in ieder geval alles aan gedaan om er een groot succes van te maken. Nu moeten alleen de factoren kloppen waar wij geen invloed op hebben, zoals een lange, mooie zomer en gunstige economische vooruitzichten. Hoe dan ook, we verheugen ons erop om samen te zien wat 2025 ons zal brengen."
Meer informatie:
4 Seasons Outdoor (4SO)
Hadrianussingel 29
6642 AH Beuningen
024 677 9879
[email protected]
www.4seasonsoutdoor.nl