Deze enquĂȘte wordt jaarlijks van april tot juli gehouden. Er doen ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder met het onderzoek mee. In 2024 zeiden ongeveer 12,6 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek.
Het online kopen van producten steeg sterk in 2020 en 2021, toen mensen tijdens de coronapandemie meer aan huis gebonden waren. Na een lichte daling in 2022, nam het in 2023 en 2024 weer toe.
59 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder kocht via internet kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze artikelen bovenaan de lijst van meest online gekochte producten. Dat was ook al zo in eerdere jaren. 40 procent van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar, net zo veel als in 2023. Verder kocht ruim een kwart online cosmetica en sportartikelen, vergelijkbaar met een jaar eerder. Ruim 20 procent kocht meubels, woonaccessoires, verzorgingsartikelen of etenswaren. Vergeleken met 2023 is de aankoop van verzorgingsartikelen toegenomen.
Foto Vladimir Stanisic | Dreamstime.com
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2024 kocht 94 procent van hen online goederen of diensten. Van de 75-plussers deed 41 procent online aankopen, vergelijkbaar met een jaar eerder. De toename was het grootst onder 65- tot 75-jarigen; in 2023 winkelde 64 procent van hen online, in 2024 was dat 73 procent.